Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o przesłanie wzoru dostosowania wymagań dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim z przedmiotu historia szkoła podstawowa. Proszę o przykładowe dostosowanie przedmiotowe.
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim realizuje tę samą podstawę programową, co jego sprawni rówieśnicy. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych nie polega na dokonywaniu zmian względem nauczanych treści z danego przedmiotu, nie oznacza więc pomijania haseł programowych czy zejścia poniżej podstawy programowej. W przepisach prawa oświatowego jest mowa o dostosowaniu wymagań do psychofizycznych możliwości ucznia, a nie o ich obniżeniu. Dlatego właśnie dostosowanie polega na modyfikacji procesu edukacyjnego, tak by umożliwić uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprostanie im, i dotyczy sposobów realizacji podstawy programowej, w obszarach takich jak:
1) warunki procesu edukacyjnego (stosowane zasady, metody i formy pracy, środki dydaktyczne)
2) zewnętrzna organizacja nauczania (posadzenie ucznia w pierwszej/drugiej ławce, w zasięgu „ręki nauczyciela”)
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania oraz kryteria oceniania)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z historii wobec ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim w szkole podstawowej może zawierać następujące sformułowania:
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie
- wypisywanie kilku podstawowych pytań na które uczeń ma znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (w związku z dużym problemem w wyborze i selekcji)
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów
- wydłużenie czasu przeznaczonego na napisanie sprawdzianu
- formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
- stosowanie technik skojarzeniowych ułatwiających zapamiętywanie nazw, nazwisk, dat
- korelowanie nowych wiadomości z już posiadanymi przez ucznia
- urozmaicanie procesu nauczania (film, pokaz, metody aktywne angażujące jak najwięcej zmysłów, atrakcyjne pomoce dydaktyczne)
- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretne wspomaganie i naprowadzanie, dawanie więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, dat
- skonkretyzowanie pojęć tysiąclecie, wiek, epoka przez częstą pracę na osi czasu, odwoływanie się do osi czasu wiszącej na ścianie
- zezwalanie na zastępowanie liczb rzymskich - arabskimi
- skracanie tekstów źródłowych do najistotniejszych fragmentów
- częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych
- zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać
- odpytywanie po uprzedzeniu: kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany
- stosowanie wzmocnień pozytywnych poprzez pochwałę, nagrodę za niewielkie postępy ucznia
- kontrolowanie postępów edukacyjnych ucznia poprzez zróżnicowane formy, także zabawowe w postaci konkursów, gier dydaktycznych, itp.
- w ocenianiu położenie nacisku na ocenę jako środek pozytywnego wzmacniania osiągnięć ucznia
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy macie Państwo jakieś wzory arkuszy kontrolnych sprawdzających przestrzeganie zasad oceniania zawartych w WSO? Jeśli tak, to bardzo proszę o opublikowanie takiego arkusza.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie powinnam mieć dokumenty w szkole, żeby spełnić kryteria kontroli zarządczej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak ma dokładnie wyglądać rozliczanie dotacji, przyznanej na dziecko niepełnosprawne? Zdania są podzielone... Czy całość powinna być przeznaczona na realizację orzeczenia? A co z innymi kosztami utrzymania? Przecież dziecko niepełnosprawne też korzysta z wody, zajęć dodatkowych itp.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym oraz zakładem leczniczo-opiekuńczym. Mamy przyjęcie za 2 tygodnie dziecka z postanowienia sądowego. Wszystkie grupy wychowawcze mam już 4 osobowe. Czy z powodu dużych problemów ze znalezieniem nowego nauczyciela do końca roku szkolnego dopisać podopiecznego do grupy 4 osobowej. Dziękuję za odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej jako osoba fizyczna. Jak zabezpieczyć jej funkcjonowanie na wypadek mojej śmierci? Czy jest druk oświadczenia jaki powinnam złożyć aby mogła dalej funkcjonować na tych samych zasadach? Mam wyznaczonego pełnomocnika.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe