Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?
Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wymagania te obejmują kolejno:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
- Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
- Co reguluje statut szkoły?
- Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
- Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
- Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
- Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
- Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
- Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
- Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
- Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
- Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
- Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
- Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
- Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
- W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
- Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
- Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
- Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
- Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
- Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
- Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
- Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
- Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Przykładowe pytania:
- Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
- Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
- Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
- Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
- Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
- Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
- Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
- Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
- Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
- W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
- Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zapytanie dotyczy sprawozdania z awansu zawodowego. Staż trwał od 11.09.2019 r. do 11.06.2022 r. Jeden nauczyciel napisał sprawozdanie na podstawie § 8 ust. 2, a drugi § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Który z nich podał właściwą podstawę prawną?
Kto z nich ma właściwie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię prawną dotyczącą wydłużenia stażu dla nauczycielki, która korzystała z urlopu uzupełniającego. Były to terminy:1.06. 2015 do 26.06 2016 r. i 30.05.2016 do 24.06.2016 r..W chwili obecnej nauczycielka kończy staż 31.05.2018 r. W jaki sposób udokumentować wydłużenie stażu i o jaki termin wydłużyć staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W 2018/2019 roku szkolnym nauczyciel porzucił awans na nauczyciela dyplomowanego (nie ukończył). Pełna dokumentacja dotycząca awansu została w ówczesnej szkole. Nauczyciel zatrudniając się w naszej szkole nie powiedział nic o niedokończonym awansie. Czy jeśli w tym roku chce podjąć awans po latach to obejmują go nowe warunki awansu czy musi wracać do starego systemu? I czy mogę zaliczyć mu dokumentację, którą wyciągnął z poprzedniej szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 5. Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty
jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu.
Jakie są konsekwencje dla nauczyciela, gdy nie złożył w terminie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego (staż na nauczyciela dyplomowanego). Co w takim przypadku może, powinien zrobić dyrektor szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem niepublicznego przedszkola. Pierwszy raz w mojej placówce robię awans zawodowy nauczycielom. Mam pytanie, jeżeli nauczycielka we wrześniu 2018 roku rozpoczęła staż (stażystę- czyli nie miała żadnego wcześniej awansu) to po zakończeniu stażu otrzymuje akt nadania nauczyciela stażysty czy kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe