Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzony przeze mnie Zespół Szkół jest placówką ponadgimnazjalną kształcącą uczniów z lekkim, umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym. Osoby z lekkim upośledzeniem kształcone są w Szkole Zawodowej Specjalnej a uczniowie z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Obecnie podanie do szkoły złożył uczeń, który dotychczasową edukację realizował w Gimnazjum Specjalnym dla uczniów z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym (inna podstawa programowa i świadectwo opisowe), natomiast w aktualnym orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego został zdiagnozowany jako lekko upośledzony. Zespół Orzekający sugeruje utrzymanie dotychczasowego systemu kształcenia tzn. w Szkole Przysposabiającej do Pracy, jednak w statucie tej placówki zapisano, iż jest w niej kształcona młodzież z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym. Równocześnie waga subwencji oświatowej na ucznia z lekkim upośledzeniem wynosi 1,4 a na ucznia z umiarkowanym upośledzeniem - 3,6. Liczebność klas w szkole zawodowej wynosi 10-16 a w przysposabiającej 6-8. Stąd mój problem - do której ze szkół powinien być przyjęty ww. uczeń - tak aby podjąć decyzję zgodną z Prawem Oświatowym.
Szkoła powinna kierować się przepisami prawa także wewnątrzszkolnego, tj. Statutu, który jest (tu) zgodny z wymogami § 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki, ustalające, że kształcenie specjalne przysposabiające do pracy organizuje się wyłącznie dla młodzieży z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym. W związku z tym, przy przyjmowaniu ucznia dla szkoły będzie ważna diagnoza z orzeczenia, czyli stopień upośledzenia. Oznacza to, że ucznia należy zakwalifikować do szkoły wg stopnia upośledzenia.
Z drugiej strony, mając na uwadze fakt, że uczeń kształcony na poprzednim etapie podstawą programową dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym, może mieć trudności w nauce, należy ustalić formę pomocy właściwą (i niezbędną) dla tego ucznia przewidzianą rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkółdo innych (ze zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole zatrudniającej 55 nauczycieli oraz 17 pracowników niepedagogicznych powinien być powołany społeczny inspektor pracy? Jeżeli tak, to kto musi pełnić taką funkcję? Czy musi to być przedstawiciel związków zawodowych? Uprzejmie proszę o podstawę prawną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu publicznym prowadzonym przez spółkę, w kompetencji RP jest opiniowanie planu finansowego? To samo pytanie dotyczy również rady rodziców przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Prawem Oświatowym nie będzie już innowacji pedagogicznych tylko eksperymenty. A co z programami autorskimi? W moim przedszkolu nauczyciele realizują programy autorskie dotyczące popołudniowych spotkań z rodzicami / wspólne zabawy, zajęcia itp./ . Czy będą one nadal aktualne? Na szkoleniu nauczycieli prowadzący zasugerował żeby włączyć je do wybranego przez nauczycieli programu wychowania przedszkolnego i w ten sposób dokonać modyfikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- We wrześniu 2022 r. zgłosiliśmy do starostwa powiatowego chęć utworzenia szkoły ponadpodstawowej – liceum mistrzostwa sportowego z dniem 1 września 2023 r. 20 grudnia 2022 r. dostaliśmy zgodę na otwarcie szkoły od kuratorium oświaty (z dniem 1 września 2023 r.), 28 grudnia 2022 r. zgoda została zarejestrowania w SIO. Z ust urzędnika powiatowego usłyszeliśmy, że możemy nie dostać zwrotu subwencji za 4 miesiące funkcjonowania szkoły (wrzesień – grudzień 2023 r.) w 2023 roku. Jednocześnie poinformowano nas, że pod znakiem zapytania stoi zwrot subwencji za 2023 r. w pierwszym kwartale 2024 r. Bardzo proszę o wyjaśnienie czy należy nam się subwencja za działalność szkoły (4 miesiące roku 2023)? Jakie szczegółowe przepisy to regulują, gdyż powiat jako organ prowadzący zwodzi nas z odpowiedzią popartą prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację, czy jestem zobowiązana do przyjęcia do mojej szkoły ucznia, który nie otrzymał promocji do klasy trzeciej gimnazjum,a uczęszczał do innej placówki (szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi). Moja placówka jest szkołą obwodową ucznia. Czy uczeń może pozostać w dotychczasowej szkole w klasie 8? Bardzo proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe