Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przy szkole podstawowej jest oddział przedszkolny dla sześciolatków. Bardzo proszę o informację dotycząca rekrutacji dzieci sześcioletnich. Czy należy powoływać komisję rekrutacyjną? Przyjmowane są wszystkie dzieci z obwodu. Czy można w statucie szkoły zawrzeć zapis dotyczący pięciolatków: „Do oddziału przedszkolnego może być przyjęte dziecko pięcioletnie w wyniku rekrutacji uzupełniającej, jeśli gmina wskaże mu wolne miejsce w oddziale przedszkolnym”? Proszę o podstawę prawną.
Jeżeli zgodnie z organizacją sieci publicznych przedszkoli do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej uczęszczają dzieci w wieku 5 i 6 lat, to organizacja przyjmowania dzieci do oddziału narusza szereg przepisów. Zgodnie z art. 130 ust. 1, art. 131 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przyjmowane są dzieci zamieszkałe na obszarze gminy, a więc nieprawidłowe jest przyjmowanie tylko dzieci 6-letnich zamieszkałych w obwodzie szkoły podstawowej albo tylko tych dzieci 5-letnich, którym organ prowadzący wskaże wolne miejsce. Jeśli liczba zgłoszonych dzieci w wieku 5–6 lat nie przekracza liczby wolnych miejsc, to nie prowadzi się postępowania rekrutacyjnego, a w takiej sytuacji niecelowe jest powołanie komisji rekrutacyjnej. Jeśli natomiast łączna liczba zgłoszonych dzieci w wieku 5–6 z obszaru gminy (a nie tylko obwodu szkoły podstawowej) przekracza liczbę wolnych miejsc, to prowadzi się dla nich postępowanie rekrutacyjne, a więc obowiązkowe jest powołanie komisji rekrutacyjnej (art. 157–158 PO). Poza tym postępowanie uzupełniające prowadzi się dla dzieci zamieszkałych w innych gminach (art. 131 ust. 7 PO), a dodatkowo dzieci w wieku 5 lat, którym gmina wskaże miejsce w oddziale, nie biorą udziału w postępowaniu uzupełniającym (art. 31 ust. 10 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące pracy nauczyciela (księdza). Jest zatrudniony na pełnym etacie i plan ma ułożony na 5 dni w tygodniu (placówka feryjna). Ksiądz chce, żeby ułożyć tak plan lekcji religii, aby były tylko w 4 dni. Opiera się na KN Art 42c. ust 1. Proszę mi powiedzie,ć co rozumie się przez zapis: "...wykonujący inne ważne społecznie zadania....", ponieważ ksiądz uważa, że działalność charytatywna itp., to właśnie ten zapis pasuje. Według mnie nie można tego zapisu tak komentować. Proszę o możliwie szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny w naszej szkole pracuje w godz. 7.30–15.30. Podstawa programowa w przedszkolu realizowana jest w godz. 8.00–14.00 (6 bezpłatnych godzin). Czy rodzic dziecka może sam wybierać godziny przyprowadzania i odbierania dziecka, nie przestrzegając godzin, w których realizowana jest podstawa programowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zatwierdza programy nauczania, czy na razie dotyczy to tylko zreformowanych oddziałów gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie!
Mam pytanie, czy uczniowie promowani do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego otrzymują świadectwo, czy tylko odnotowujemy to w arkuszu ocen?
Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe