Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela wspomagającego pracującego z dzieckiem autystycznym. Czy może to być oligofrenopedagog?
Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. nauczycieli wspomagających). Powołany przepis nie określa specjalności, jaką nauczyciel powinien ukończyć na pedagogice specjalnej, aby móc prowadzić zajęcia z uczniem z autyzmem. Ocena taka powinna zostać dokonana przez dyrektora pod kątem konkretnego dziecka z autyzmem, z racji różnorodnych objawów u poszczególnych uczniów. W praktyce często na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem zatrudnia się oligofrenopedagogów, natomiast jest to specjalność generalnie uprawniająca do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Ustalając potrzeby konkretnego ucznia, określone w zaleceniach o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powinien ustalić, czy wykształcenie z oligofrenopedagogiki będzie wytaczające do pracy z tym uczniem, czy też nauczyciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje (np. ukończone studia podyplomowe) z zakresu edukacji lub rehabilitacji/terapii osób z autyzmem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła odpowiada za szkodę wyrządzoną przez młodzież przebywającą na boisku szkolnym w swoim wolnym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytani dotyczy wysokości dotacji przekazywanej przez gminę stowarzyszeniu na prowadzenie szkoły. Umowa zawarta pomiędzy gminą, a stowarzyszeniem ustala, że gmina przekazuje stowarzyszeniu dotację na 1 ucznia w kwocie jaką ponosi na utrzymanie ucznia w tego samego typie szkół prowadzonych przez gminę. Moje pytanie brzmi, gdyby się okazało, że subwencja otrzymywana od państwa na jednego ucznia jest wyższa od dotacji przekazywanej stowarzyszeniu, to czy gmina ma obowiązek wyrównać stowarzyszeniu środki do wysokości subwencji oświatowej otrzymywanej od państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Jestem dyrektorem niepublicznego przedszkola. Zgłosiłam się do oceny pracy jako dyrektor przedszkola w marcu 2013 r.
Otrzymałam cząstkową ocenę pracy Grona Pedagogicznego w kwietniu i ocenę pracy Kuratorium Oświaty w lipcu 2013. Do chwili obecnej nie mogę wyegzekwować otrzymania oceny pracy od organu prowadzącego. Proszę o informacje w jaki sposób mogę się o nią ubiegać? Jakie przepisy nakładają na organie obowiązek tej oceny i co wobec tego jak nie chcą mi jej udzielić? Czy mogę wystąpić na drogę prawną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzenie przedszkola jest działalnością oświatową PKD 85.10. Czy możliwe jest dodanie dodatkowego PKD 88.91.Z dot. opieki dziennej? Czy w takiej sytuacji możliwe jest zarejestrowanie działalności gospodarczej? Czy takie dwie formy działalności mogą być zarządzane przez jednego dyrektora oraz funkcjonować w jednym budynku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna opiniuje arkusz organizacji szkoły? Jeśli tak, jakie są podstawy prawne uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe