Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rozliczenie dotacji rocznej w placówce niepublicznej: jst dodaje tabele do rozliczenia dotyczącą liczby uczniów uczestniczących w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych, czy jest to zasadne dla placówki niepublicznej i jaki przyjąć zapis jeżeli chodzi o lipiec i sierpień (z czerwca)?
Dotacja w niepublicznych placówkach jest uzależniona od obecności na co najmniej 50% zajęć w niektórych niepublicznych artystycznych szkołach o uprawnieniach szkół publicznych (art. 90 ust. 4c UoSO) oraz w szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej, w których uczniowie nie realizują obowiązku szkolnego lub nauki (dla dorosłych), wymienionych w art. 90 ust. 3 UoSO. W pozostałych szkołach i przedszkolach dotacja przysługuje na uczniów, którzy korzystają z usprawiedliwionych nieobecności, bez względu na procentowy udział w zajęciach; nie przysługuje natomiast na uczniów, którzy powinni podlegać skreśleniu z liczby uczniów z uwagi na wymienione w statucie przypadki, np. z powodu opuszczania zajęć (art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO). Jeśli usprawiedliwiona nieobecność w szkole lub przedszkolu w okresie wakacyjnym nie skutkuje skreśleniem z listy uczniów, przysługuje ma nich dotacja (oprócz sytuacji wymienionych w art. 90 ust. 3 i 4c UoSO). Ponieważ organ udzielający dotacji określa zasady jej rozliczania (art. 90 ust. 4 UoSO), może domagać się podania danych o faktycznej obecności uczniów, gdyż na ich podstawie może podjąć decyzję o skontrolowaniu faktycznej liczby uczniów oraz czy prawidłowo figurują na liście uczniów. Wówczas w rozliczeniu zgodnie z rzeczywistym stanem nie podaje się uczniów, którzy nie uczęszczają na zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli uczeń zmienia szkołę i jest przekazany do placówki opiekuńczo-wychowawczej lub do innej szkoły, czy dyrektor wydaje decyzję odnośnie przekazania ucznia, czy odbywa się to jedynie za pomocą druków przekazania ucznia do innej placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń na egzaminie ósmoklasisty z arkuszem standardowym, ale z wydłużonym czasem może być na sali z innymi uczniami (chodzi o egzamin z języka angielskiego, jest to mała grupa uczniów – 7), czy trzeba stworzyć osobną salę i komisję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zadaniem gminy jest zwrot kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do placówki lub organizacja dowozu dziecka. Czy gmina może odmówić w/w zadań wobec dziecka niepełnosprawnego, które uczęszcza do placówki w innej gminie? Czy istnieje podstawa prawna, która reguluje ewentualnie zwrot kosztów np? ile zł za km? Czy gmina samodzielnie ustala sobie takie wytyczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, który jest właścicielem lub współwłaścicielem gospodarstwa rolnego przysługuje płatny urlop zdrowotny ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe