Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń kl. IV ma autyzm, otrzymał orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Obecnie ma 8 godz. indywidualnego nauczania, realizuje wszystkie przedmioty. Czy powinien mieć opracowany indywidualny program nauczania? Nadmieniam, że realizuje ogólną podstawę programową. Dziękuję.
Kształcenie ucznia niepełnosprawnego organizowane jest na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Szkoły kształcące dzieci i młodzież niepełnosprawną organizują zindywidualizowane nauczanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację oraz specjalistyczną pomoc psychologiczno-pedagogiczną i opiekę.
Edukacja dzieci niepełnosprawnych opiera się o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, opracowane przez nauczycieli i specjalistów prowadzących z nimi zajęcia. Program taki opracowywany jest dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju i typu szkoły do jakiej uczęszcza. Program ten określa:
- zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
- rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym uczniem,
- formy i metody pracy z uczniem,
- formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
- działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
- zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami uczniów w realizacji zadań.
Reasumując należy zauważyć, należy zredagować oprócz IPET, program nauczania dostosowany do ilości godzin pracy z uczniem, a przede wszystkim do jego możliwości i potrzeb edukacyjnych oraz uwzględniający zalecenia ustalone w orzeczeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy do Niepublicznego Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego można przyjąć dziecko z Ukrainy PONIŻEJ 6 ROKU ŻYCIA, które ma orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna znacznego stopnia i niepełnosprawność ruchowa) do oddział realizującego wychowanie przedszkolne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica z Ukrainy uczęszczała w zeszłym roku do innej szkoły, tam nie pobierała dodatkowych godzin nauki języka polskiego. Przyszła do naszej szkoły z ocenami pozytywnymi ze wszystkich przedmiotów. W pierwszym semestrze po przyjęciu nie wspominała o dodatkowych godzinach, w drugim rodzice napisali podanie o te godziny. Czy po upływie takiego czasu przysługują im te godziny dodatkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dokumentowania uczęszczania uczniów na zajęcia wychowania do życia w rodzinie. Czy uczęszczanie na zajęcia wpisujemy na świadectwie szkolnym? I jakie przepisy prawne regulują wdż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkola specjalnego możemy wydawać wszystkim dzieciom, czy tylko realizującym roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące orzeczeń. Czy zapis dotyczący wskazania etapu obowiązywania kształcenia specjalnego może być sformułowany następująco: "do ukończenia szkoły branżowej I stopnia"? Czy takie określenie okresu obowiązywania orzeczenia jest błędne? W rozporządzeniu jest wprawdzie mowa o wydawaniu orzeczeń na rok szkolny bądź etap edukacyjny- szkoła branżowa to również etap edukacyjny. Czy zapis etap zarezerwowany jest tylko dla oznaczenia I, II, III i IV czy można go też określić opisowo: do ukończenia szkoły podstawowej, branżowej? Czy takie zapisy są wzajemnie dopuszczalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe