Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym ma też orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Jednocześnie rodzice zdeklarowali, że uczeń, (poza przepisowymi 8 godzinami zajęć indywidualnych), będzie uczęszczać na wybrane zajęcia z klasą (religię, muzykę, plastykę). Czy w świetle nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży możliwe jest uczestniczenie tego ucznia w niektórych zajęciach dydaktycznych z klasą?
Trzeba zauważyć, że obowiązujące aktualnie rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - nie zakazuje wprost uczestnictwa dzieci z nauczaniem indywidualnym w lekcjach z innymi dziećmi, jednak bardzo precyzyjnie określa, w jakich okolicznościach może odbywać się integracja takich uczniów:
§ 10. 1. Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor, w miarę posiadanych możliwości, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu oraz aktualnego stanu zdrowia dziecka lub ucznia, organizuje różne formy uczestniczenia dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły. Dyrektor w szczególności umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych lub szkolnych.
W opisanym przypadku ważniejsze od deklaracji rodziców, że dziecko - poza przepisowymi 8 godzinami zajęć indywidualnych - będzie uczęszczać na wybrane zajęcia z klasą (religię, muzykę, plastykę), są zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego. Jeśli jest tam zapis o umożliwieniu dziecku uczestnictwa w wybranych zajęciach lekcyjnych razem w rówieśnikami – to należy to spełnić.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka powinna być minimalna liczba uczniów na zajęciach z Karty Nauczyciela, jeśli chodzi o zajęcia opiekuńczo - wychowawcze i przedmiotowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń pierwszej klasy branżowej szkoły I stopnia, po uzyskaniu pełnoletności zgłosił do sekratariatu szkoły wniosek o rezygnacji z uczęszczania na zajęcia z religii. Przy rozpoczynaniu nauki nie był pełnoletni, rodzice wnioskowali o zajęcia z religii dla syna i jest on klasyfikowany w I semestrze. Czy można/należy uwzględnić jego decyzję o rezygnacji, jeśli tak co z oceną na koniec roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół, w skład którego wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum i LO. Kumulacja dzieci 5 i 6-letnich w przedszkolu miejskim spowodowała, że w porozumieniu z dyrektorem przedszkola chcę przejąć 2 grupy 6-latków (klasa"0" na 5 godzin dziennie)do oddziału przedszkolnego w SP. Jaka jest procedura uruchomienia tego oddziału? Czy wystarczy uchwała rady pedagogicznej dokonująca zmian w Statucie i akceptacja burmistrza w arkuszu organizacyjnym, czy też musi uchwałę w tej sprawie podejmować Rada Miasta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w szkole podstawowej ogólnodostępnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył wniosek o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej, które w lutym ukończyło 6 lat. Została dołączona opinia PPP, która uzasadnia, iż "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem". Rodzice wniosek motywują: małoliczną klasą pierwszą (11 osób) co pozwoli na indywidualne podejście do ucznia; innowacyjnością prowadzonych zajęć przez nauczyciela; współpracą ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (szkoła jest włączona w pilotażowy projekt). Grupa przedszkolna, do której miałoby uczęszczać dziecko, liczy 25 osób i jest grupą mieszaną (5-, 6-latki), więc korzystniejsze dla dziecka byłoby rozpoczęcie nauki rok wcześniej. Czy dyrektor może wydać pozytywną decyzję w takim przypadku? Czy będzie to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe