Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Jeśli uczeń posiada odpowiednie dokumenty, należy go przyjąć do szkoły zgodnie z liczbą lat nauki.
Szczegółowe zasady przyjmowania cudzoziemców do polskiej szkoły określa Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Zgodnie z art. 94a ust. 1 u.s.o. cudzoziemcy, którzy podlegają obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych oraz w placówkach, w tym placówkach artystycznych – na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Ustawa gwarantuje cudzoziemcom prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, które przysługuje uczniom podlegającym obowiązkowi szkolnemu, a także tym, którzy realizują obowiązek nauki.
Zapewnienie lekcji polskiego to obowiązek gminy, która jest miejscem zamieszkania ucznia. Zajęcia powinny być prowadzone w takim wymiarze, by umożliwiły opanowanie języka polskiego w stopniu pozwalającym na uczestnictwo cudzoziemca w procesie edukacji. Przepisy wykonawcze jako minimum określają 2 godziny tygodniowo, ale gmina – w miarę potrzeb i posiadanych środków – może przydzielić więcej godzin.
Dla uczniów tych organ prowadzący może także zorganizować dodatkowe zajęcia wyrównawcze przez okres maksymalnie 12 miesięcy, w celu nadrobienia różnic programowych lub opóźnień w nauce. Zajęcia te obejmują przedmioty nauczane w danej szkole na danym etapie kształcenia.
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r.(ze zm.).
2. Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto odpowiada i przydziela środki z funduszu socjalnego? Jaka jest rola związków, czy mogą zmieniać decyzję dyrektora i czy mogą być to decyzje niezgodne z regulaminem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ustalenie zakończenia stażu, w przypadku, gdy nauczyciel jest np. na urlopie dla poratowania zdrowia, jest obowiązkiem dyrektora czy odbywa się na wniosek zainteresowanego nauczyciela?
- Czy niżej przedstawiony zapis w prezentowanym na nadzorze pedagogicznym statucie szkoły podstawowej jest zgodny z obowiązującym prawem?"1) § 86; 2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.; 3. Wychowawca klasy ma obowiązek umożliwić wgląd do dokumentacji, o której mowa w ust. 2, w porozumieniu z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych niezwłocznie, nie później jednak niż w okresie 3 dni od daty złożenia wniosku.; 4. Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ocena pracy nauczyciela wystawiana jest przez dyrektora szkoły na podstawie złożonego wniosku. Czy jest wskazany minimalny czas, w którym można wystawić taką ocenę? (Czy ocena dorobku może być wystawiona w ciągu 2-3 dni od daty złożenia wniosku?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w publicznym Ośrodku Rewalidacyjno - Wychowawczym mogę organizować zajęcia z podstawy programowej i ramowych planów nauczania dla szkoły Przysposabiającej do Pracy wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami, którzy ukończyli szkołę podstawową? Czy JST musi oddzielnie taką szkolę założyć przy ośrodku lub zaspole szkoł?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe