Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica kl.IV z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim ma też orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Jednocześnie mama zdeklarowała, że uczennica będzie uczęszczać na wybrane zajęcia z klasą (religię, muzykę, plastykę). Czy pozostałe zajęcia na nauczanie ind. mogę przydzielić w wymiarze 8 godzin? Czy nauczyciele z klas IV - VI, którzy będą ją uczyć muszą mieć oligofrenopedagogikę, czy mogę te zajęcia powierzyć nauczycielce dotychczasowej z klas I - III, która ma oligofrenopedagogikę i miała z nią zajęcia rewalidacyjne? Czy mogę tej nauczycielce dać tylko zajęcia rewalidacyjne?
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w klasach IV-VI wynosi od 8 do 10 godzin. Zatem dyrektor może przydzielić uczniowi klasy IV nauczanie indywidualne w wymiarze 8 godzin tygodniowo.
- Nauczyciele przedmiotowi, którym dyrektor przydzieli godziny realizacji nauczania indywidualnego nie muszą mieć kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ogólnodostępnej i dla szkoły podstawowej specjalnej jest taka sama.
- 2 godziny tygodniowych indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dyrektor może przydzielić wyłącznie nauczycielowi legitymującemu się kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Zatem powinna je realizować nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, która takie kwalifikacje posiada.
Proszę także zwrócić uwagę, że:
- W nowym rozporządzeniu w sprawie organizacji kształcenia specjalnego dla dzieci niepełnosprawnych zastąpiono określenie „upośledzenie umysłowe” określeniem „niepełnosprawność intelektualna”. Takiego terminu należy używać we wszystkich dokumentach dotyczących w/w uczennicą , również w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, który zostanie opracowany przez Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nią – w terminie do 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W nowym rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych wskazano, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają. Umożliwiono jednak tym uczniom uczęszczającym do oddziału ogólnodostępnego nauki drugiego języka obcego nowożytnego wyłącznie na wniosek rodzica. Zatem może on uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 1 września 2014 r. poz. 1157)
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113)
- Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843)
- Rozporządzenie MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2014. poz. 1993).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Godziny do dyspozycji dyrektora przeznaczone są m.in. na rozwijanie zainteresowań uczniów. Gdzie należy odnotowywać tematy tych zajęć: w dzienniku lekcyjnym czy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin zajęć wspomagających w tygodniu ma do zrealizowania jedna klasa, a ile w całym cyklu od 2.09.21 r. do 22.12.21 r. przy stanie 16 oddziałów (kl. IV–VIII w szkole podstawowej)? Klasy IV–VIII mają więcej niż 60 uczniów, klasy czwarte więcej niż 10 uczniów. Jaka będzie łączna liczba godzin zajęć wspomagających do zrealizowania w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń mieszka w obwodzie naszej szkoły ale nigdy do niej nie uczęszczał. Uczęszczał od pierwszej klasy SP do innej szkoły w mieście. Obecnie jest uczniem klasy 8 ma 16 lat. Jego szkoła przesłała nam informację, że nie realizuje on obowiązku szkolnego. Która szkoła powinna rozpocząć postępowanie egzekucyjne? Obwodowa czy szkoła, do której uczeń uczęszczał do tej pory?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole w roku szkolnym 2015/2016 utworzone zostały 2 oddziały klasy I SP, obecnie dzieci są w kl. III. W grupie są dzieci z dwóch roczników. Większość dzieci młodszych ma problemy szkolne i rodzice chcą, aby dzieci powtarzały klasę, ponieważ nie dadzą sobie rady w kl. IV. Obecnie w szkole nie mamy klasy II. Czy można utworzyć klasę na terenie miejskim do 10 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile minut powinny trwać zajęcia np. sportowe, taneczne, kółko przedmiotowe z art. 42 Karty Nauczyciela ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe