Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica obecnie uczęszcza na lekcje religii, złożyła rezygnację i chce uczęszczać na etykę. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić lekcje etyki, w II półroczu?
Przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej). Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale (wychowanków w grupie) lekcje religii w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej. Jeżeli w przedszkolu lub szkole na naukę etyki zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę organizuje naukę w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkolę, w ramach posiadanych środków, może - na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego - zorganizować nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony w ust. 1-3. Uczniom, których rodzice lub którzy sami wyrażają takie życzenie (pełnoletni) szkoła organizuje zajęcia z etyki w oparciu o programy dopuszczone do użytku w szkole zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.). W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia z etyki są organizowane zgodnie z opisem wyżej.Nie są objęci nauką religii lub etyki uczniowie, którzy wedle oświadczenia rodziców lub ich świadomie rezygnują. W miarę potrzeby należy im zapewnić opiekę lub zajęcia wychowawcze. Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły. Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie zachowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie należy zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii (bądź etyki) uczeń uczęszczał. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy. Ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali ocen przyjętej w danej klasie. Uczniowie korzystający z nauki religii lub etyki organizowanej przez organy prowadzące szkoły zgodnie z opisem – jak wyżej - otrzymują ocenę z religii (etyki) na świadectwie wydanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem, prowadzą dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami. Zatem – wg naszej opinii – należy rozpocząć procedurę organizowania zajęć z etyki na podstawie ustaleń aktualnych przepisów.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. poz. 155, z 1993 r. poz. 390, z 1999 r. poz. 753 oraz z 2014 r. poz. 478). 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy tematy podczas zdalnego nauczania wpisujemy do dziennika lekcyjnego papierowego? Uczennica ma nauczanie indywidualne, również zajęcia rewalidacyjne były prowadzone w domu dziewczynki, jak w chwili obecnej, czyli od 18 maja je prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle art 44f znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, obowiązuje nadal zapis paragrafu 15 ust. 8 i 9 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (zm. z 25 kwietnia 2013r.)? Krótko mówiąc - czy RP ma nadal kompetencje do decyzji o promowaniu lub nie ucznia, dla któremu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w tej samej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam 62 lata i jestem nauczycielem, na emeryturę odeszłam w 2008 r. Do grudnia 2008 r. miałam 29 lat stażu pedagogicznego i tyle lat pracy przy tablicy. Czy mogę ubiegać się o rekompensatę z ZUS?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepraszam, mój błąd. Uczeń klasy IV otrzymał orzeczenie o potrzebie indywidualnego kształcenia od 29.09. 2017r. do końca roku szkolnego. Uczeń miał to samo orzeczenie w klasach I,II i III technikum a w IV uzyskał je dopiero pod koniec września, co stwarza problem dla szkoły i ucznia ponieważ nie możemy realizować zajęć w szkole. Chłopak wolałby przychodzić do szkoły aby utrzymać kontakt z rówieśnikami, dodam iż stanowisko rodziców w tej sprawie jest takie samo dlatego próbujemy im pomóc i znaleźć jakiś przepis, który umożliwi mu uczęszczanie na nauczanie indywidualne do szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń przeszedł do innej szkoły. W ciągu jakiego czasu należy przesłać potwierdzone kopie arkusza ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe