Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica przez 2 lata ma orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Od 09. 2015 prawdopodobnie będzie miała stopień upośledzenia lekki. Co z nią zrobić? Czy musi rozpocząć klasę pierwszą gimnazjum od początku zgodnie z podstawa programową? Przecież przez 1 rok nie zrealizuje nowej podstawy programowej dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim?
Podstawą do organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego – w tym przypadku upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim - jest wyłącznie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Zespół Orzekający Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Zatem, jeżeli uczennica otrzyma nowe orzeczenie zmieniające klasyfikacje jej niepełnosprawności z upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym na upośledzenie umysłowe stopnia lekkiego trzeba dostosować się do zaleceń tam zawartych (a tych jeszcze nikt na dzień dzisiejszy nie zna) oraz do przepisów prawa oświatowego dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Moim zdaniem decyzja, co dalej z tą uczennicą należy zrobić - należy nie do dyrektora szkoły ale do jej rodziców, bo tylko oni mają prawo podejmować wszelkie decyzje związane z ich dzieckiem. Trzeba więc jak najszybciej z nimi porozmawiać i wyjaśnić im, na czym będą polegały zmiany w zakresie edukacji dziewczynki, min. że:
1. Będzie ona realizowała zupełnie inną niż dotychczas podstawę programową, albowiem uczniowie niepełnosprawni na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim, realizują tę samą podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum co pełnosprawni rówieśnicy. Podstawa ta określa treści kształcenia z poszczególnych przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, matematyka, fizyka, historia itd. Ponieważ ich córka przez dwa lata realizowała zupełnie inna podstawę programową – istniej obawa, że w ostatnim roku nauki w gimnazjum nie poradzi sobie.
2. Warto też pamiętać, że w przypadku gimnazjum kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia. Dlatego należy rozważać z rodzicami możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego dla tej uczennicy. Decyzja musi być podjęta na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych dziecka dokonanej przez radę pedagogiczną. Decyzję podejmuje się nie później niż do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
3. W polskim systemie oświaty nie istnieje cofnięcie ucznia do klasy niżej, ani o rok ani o dwa lata. Możliwe jest wyłącznie niepromowanie ucznia. Warto więc zaproponować rodzicom rozważenie, czy dla dobra córki nie byłoby lepiej aby z dniem 1 września rozpoczęła ona edukację gimnazjalną w klasie pierwszej, bo ma takie prawo. Proszę jednak pamiętać, że ostateczna decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do nich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, zwracam się z prośba o udzielenie informacji czy pracownikowi (nauczycielowi), który w styczniu bezpośrednio po urlopie macierzyńskim skorzystał z zaległego urlopu wypoczynkowego i otrzymał dofinansowanie z ZFŚS (TZW. WCZASY TURYSTYCZNE)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli na terenie gminy przy szkołach działają tylko Związki Zawodowe ZNP, czy prawnie do komisji konkursowej na dyrektora szkoły został powołany członek ze związku Solidarności z powiatu? Jak pamiętam nigdy w pracach komisji konkursowej na dyrektora szkoły w tej gminie nigdy nie było członka z Solidarności.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć do internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dziecko z oddziału przedszkolnego - wiek dziecka 5 lat?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zapytać co powinna zawierać księga inwentarzowa:
- czy pomoce i wyposażenie zakupione w ramach projektu powinny być wpisane do ogólnej księgi czy powinna być założona dodatkowa księga na projekty ( księgowa mówi, że osobno i nie wpisywać cen tylko ilości)?
- czy zakupy poniżej 250 zł też powinny być w osobnej księdze (tak mówi księgowa)bez cen tylko ilości?
czy księga powinna być prowadzoną wg daty wpływu, czy nie jest to ważne?
Bardzo proszę o odpowiedź bo mam 3 księgi w szkole i wielki bałagan.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- WITAM, PROSZĘ O WZÓR WIELOLETNIEGO PLANU DOKSZTAŁCANIA NAUCZYCIELI SPORZĄDZANEGO PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe