Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uzupełniam dane dotyczące ZFSŚ. Osoba, która zwolniła się i przeszła na utrzymanie męża wróciła do pracy na gospodarstwie rolnym wielohektarowym, które prowadził jej mąż. O ile nie zataiła danych to rolnictwo było ich (jej i męża) podstawowym źródłem dochodów. Taki powód zwolnienia podała w podaniu o rozwiązanie z nią stosunku pracy. Było to dokładnie w kwietniu 1988 r., a teraz chce, aby ponownie objąć ją funduszem socjalnym.
Na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych do korzystania ze środków funduszu uprawnione są dwie grupy osób, tj.: pracownicy danego zakładu pracy i ich rodziny oraz emeryci i renciści - byli pracownicy zakładu pracy wraz z członkami ich rodzin. Prawo korzystania ze środków funduszu może zostać przyznane w regulaminie gospodarowania funduszem także innym osobom. Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, funkcjonujący w szkole, dokonuje się na podstawie następujących przepisów: 1) dla nauczycieli na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela; 2) dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela; 3) dla pracowników niebędących nauczycielami na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela stanowi, że dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Biorąc pod uwagę brzmienie ww. przepisu, logiczne wydaje się, że dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia ogólnej puli środków na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur, rent i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. W związku z powyższym dane niezbędne do prawidłowego naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinny być zbierane i weryfikowane przez poszczególne szkoły (placówki), w których nauczyciele będący emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne korzystają ze świadczenia Funduszu. W Karcie Nauczyciela ustawodawca pośrednio wskazał, że pozyskanie tych danych należy do dyrektora szkoły, ponieważ wskazuje szkołę jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższe potwierdzają także przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, do której odwołuje się art. 53 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, są ustalone przez pracodawcę w regulaminie, w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Wysokość dofinansowania z Funduszu powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, uprzejmie informuję, że opinie Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń zasadniczej szkoły zawodowej uległ wypadkowi drogowemu i przez 2 miesiące przebywał w szpitalu. Obecnie jest w domu, ale nie może uczęszczać do szkoły z powodu skomplikowanego złamania nogi. Rodzice dostarczyli orzeczenie z PPP o konieczności nauczania indywidualnego. W jaki sposób zorganizować dla tego ucznia zajęcia praktyczne. Dodam,że uczeń mieszka w miejscowości oddalonej 12 km od szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno być sformułowane pismo dyrektora o przyznanie świadczenia na start?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonują oddziały sportowe, ilość godz. kształcenia sportowego to 10/tygodniowo, czy mozna wprowadzić dwóch nauczycieli prowadzacych : do kształcenia tzw. ogólnorozwojówki i trening sportowy w zakresie specjalności oddziału w podziale godzinowym 8 plus 2.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na pełny etat pełni również funkcję radnego. Otrzymaliśmy informację, że prawdopodobnie w/w nauczyciel skorzysta z urlopu dla poratowania zdrowia. W przypadku zatrudnienia jako nauczyciel nie mamy wątpliwości, że ma prawo do takiego urlopu. Czy przebywając na urlopie dla poratowania zdrowia nauczyciel będzie mógł pełnić funkcję radnego (uczestniczyć w sesjach) i brać udział w pracach zarządu powiatu jako jego członek ?
- Ile w 2024 roku wynosi odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w szkole dla nauczyciela , pracownika niepedagogicznego i emeryta ? Proszę o podanie kwot.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe