Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób należy przeprowadzić ewaluację, sprawdzenie realizacji koncepcji pracy?
Aby przeprowadzić ewaluację w szkoły należy przede wszystkim:
1) sporządzić projekt ewaluacji,
2) wyznaczyć zespół odpowiedzialny za :
a. przygotowanie narzędzi do przeprowadzenia ewaluacji (projekt, ew. ankiety, arkusze monitoringu lub/i wywiadu, przeglądu wybranej dokumentacji),
b. przeprowadzenie ewaluacji wg projektu,
c. sporządzenie analizy zebranych informacji,
d. podsumowanie wyników,
e. zredagowanie wniosków.
Należy odpowiedzieć na pytanie, czy szkoła realizuje podstawowe wymagania stawiane jej w rozporządzeniu:
1) szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy,
2) koncepcja uwzględnia:
a. potrzeby rozwojowe uczniów,
b. specyfikę pracy szkoły oraz
c. zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.
3) Koncepcja pracy szkoły jest znana uczniom i rodzicom oraz
4) Koncepcja pracy szkoły jest przez nich akceptowana.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6.08. 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.08. 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie odnośnie kompetencji dyrektora w kwestii sprawowanego nadzoru. Jestem pracownikiem poradni psychologiczno-pedagogicznej. Mój dyrektor w ostatnim czasie do formułowanych przeze mnie i innych specjalistów opinii i orzeczeń zaczął dopisywać swoje wnioski, zalecenia tzn. uzupełniać już napisane opinie słusznymi, jego zdaniem, uwagami. Większość specjalistów nie zgadza się z tymi dodatkowo naniesionymi informacjami. Dokument taki wraca do pracownika, gdzie następnie ma on podpisać się pod sformułowaniami, których nie jest autorem. Czy taka ingerencja w niezależność opinii (jeśli nie narusza ona przepisów oraz jest zgodna z zebranym materiałem), ma podstawę prawną? Co z ochroną praw autorskich? Pod opinią podpisują się konkretni specjaliści i to oni biorą w dużej mierze odpowiedzialność za swoje słowa. Proszę o poradzenie mi jak daleko sięgają tutaj uprawnienia dyrektora.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o udostępnienie arkusza obserwacji zajęć nauczyciela w przedszkolu.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy plan nadzoru pedagogicznego, który dyrektor przedstawia radzie, rada zatwierdza, opiniuje, czy tylko ma zostać z nim zapoznana?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt. 6 Ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.;Dz. U. z 2015r. poz. 2156 ze zm.) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy m. in."6)330) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki".
Czynności dotyczące ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru powinny zostać przeprowadzone między przedstawieniem wyników i wniosków na zebraniu rady pedagogicznej - plenarnej (najpóźniej do 31 sierpnia), a opracowaniem planu nadzoru pedagogicznego (najpóźniej 15 września). W związku z tym mam pytanie "Czy załącznikami do uchwały rady pedagogicznej w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego są wnioski końcowo roczne przyjęte do realizacji na przyszły rok szkolny oraz nadzór pedagogiczny dyrektora"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe