Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Obecnie zniesiono obowiązek planowania sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji...

PORADA PRAWNA

12 listopada 2014 Inne

W jaki sposób zapisać formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia w dokumencie „Informacja dla rodziców odnośnie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi”? Jak dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną po zmianie rozporządzenia?

Obecnie zniesiono obowiązek planowania sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach nie ma wymogu informowania rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia na piśmie o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Natomiast kolejny ustęp rozporządzenia nakłada na dyrektora wymóg przekazania informacji w formie pisemnej na temat form, okresu i wymiaru godzin ustalonej dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
O formach, okresie, wymiarze godzin pomocy psychologiczno pedagogicznej dyrektor musi poinformować pisemnie

Zgodnie z § 22 ust. 2 ww. rozporządzenia należy zachować formę pisemną dla przekazania informacji o ustalonych dla ucznia formach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Te informacje dyrektor szkoły przekazuje pisemnie rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi w sposób, jaki przyjęto w szkole.

O zakresie, sposobach pomocy można, ale nie trzeba, informować

O zakresie czy sposobach pomocy uczniowi w trakcie bieżącej pracy szkoła może, ale nie musi informować rodziców lub ucznia.

Należy poinformować wychowawców o potrzebie objęcia pomocą ucznia

Przepisy obligują jedynie do działania określonego w § 19 ust. 3-4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio: nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeśli stwierdzi taką potrzebę.

Nadzór nad działaniami wspierającymi i ich dokumentacją zwykle sprawuje wychowawca

Za planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada wychowawca, ewentualnie inna osoba, jeśli dyrektor taką wskazał. Ta osoba powinna dokumentować działania w wyżej wymienionym zakresie.
Jak efektywnie organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną?

Przy organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej warto przeanalizować kilka kwestii:

- jakie formy pomocy w bieżącej pracy z uczniem stosują nauczyciele?;
- w jaki sposób należy dokumentować pomoc?;
- jak wychowawca ma koordynować pomoc udzielaną w formie bieżącej pracy?


O wymaganiach edukacyjnych wychowawca informuje rodziców

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych o wymaganiach edukacyjnych ucznia należy powiadomić rodziców.

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego udzielają uczniom oraz ich rodzicom czy prawnym opiekunom informacji o wymaganiach edukacyjnych, które są niezbędne, by uzyskać poszczególne śródroczne i roczne (semestralne) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w realizowanym przez siebie programie nauczania.

 

Wymagania edukacyjne powinny być indywidualizowane

Ważne jest zastanowienie się nad wzajemnymi zależnościami pomiędzy dostosowaniem wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia a bieżącą z nim pracą. Na podstawie § 6. ust. 1 i 1a tego rozporządzenia – nauczyciel jest zobowiązany dostosować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych do:

- potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- możliwości psychofizycznych ucznia,
Dla jakiego ucznia należy dostosować wymagania edukacyjne?

Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, który:

- posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które zostały opracowane dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiada opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną – na podstawie tej opinii;
- nie posiada orzeczenia lub opinii wymienionych powyżej, ale jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

Informacje nt. dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia objętego pomocą warto udokumentować

Przekazanie tych informacji nie wymaga formy pisemnej, jednak warto zadbać o formę dokumentowania tych zadań i działać w tym zakresie racjonalnie. Może je zapisać w formie załącznika do dokumentu „Informacja dla rodziców (prawnych opiekunów ucznia) dotycząca form pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.

Jakie informacje można zawrzeć w dokumencie?

W bieżącej pracy z uczniem pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie polegać na dostosowaniu wymagań edukacyjnych (na określonych zajęciach, w zakresie form, metod, warunków, środków dydaktycznych, kryteriów oceniania itp.), np. poprzez:

- wydłużanie czasu pracy, dostosowanie wymagań do tempa pracy dziecka;
- stosowanie przerw w trakcie lekcji – organizacja czasu pracy tak, aby dziecko miało okazję do rozładowania potencjalnych napięć emocjonalnych;
- udzielanie wsparcia poprzez dyskretne monitorowanie stopnia koncentracji; naprowadzanie na właściwy tok rozumowania, sprawdzanie tempa pracy i dodatkowe wyjaśnianie szczególnie trudnych zadań;
- kierowanie do dziecka krótkich i jasnych komunikatów, proszenie dziecka o powtórzenie poleceń, akcentowanie ważnych momentów lekcji, przywoływanie uwagi;
- podział zadań na etapy, unikanie wykonywania wielu powtórzeń podobnej aktywności; sprawdzanie czy dziecko zanotowało najważniejsze informacje oraz pracę domową;
- zastosowanie audiobooków, stosowanie metaplanów, tabel, wykresów, kolorów, powiększonej czcionki, komputera, kserokopii notatek itp.
- korzystanie ze słownika ortograficznego;
- zezwalanie na stosowanie konkretów, zastępników, tabel mnożenia przy przeliczaniu;
- inne.


Dokumentację należy prowadzić zgodnie z podstawą prawną

Zgodnie z § 21 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczyciele i specjaliści, którzy udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Przebieg pracy ucznia jest rejestrowany w dzienniku zajęć

Należy dokumentować pracę z uczniami jak dotąd, w dziennikach zajęć. Poza tym powinno się opracować indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – programu pracy grupy.

 

Dane, jakie należy rejestrować w dziennika zajęć

Do dziennika zajęć należy wpisać:

- program pracy z uczniem;
- tematy zajęć;
- ocenę postępów;
- wnioski dotyczące dalszej pracy;
- obecność uczniów na zajęciach. 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT