Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób zapisać formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia w dokumencie „Informacja dla rodziców odnośnie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi”? Jak dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną po zmianie rozporządzenia?
Obecnie zniesiono obowiązek planowania sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach nie ma wymogu informowania rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia na piśmie o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Natomiast kolejny ustęp rozporządzenia nakłada na dyrektora wymóg przekazania informacji w formie pisemnej na temat form, okresu i wymiaru godzin ustalonej dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
O formach, okresie, wymiarze godzin pomocy psychologiczno pedagogicznej dyrektor musi poinformować pisemnie
Zgodnie z § 22 ust. 2 ww. rozporządzenia należy zachować formę pisemną dla przekazania informacji o ustalonych dla ucznia formach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Te informacje dyrektor szkoły przekazuje pisemnie rodzicom ucznia albo pełnoletniemu uczniowi w sposób, jaki przyjęto w szkole.
O zakresie, sposobach pomocy można, ale nie trzeba, informować
O zakresie czy sposobach pomocy uczniowi w trakcie bieżącej pracy szkoła może, ale nie musi informować rodziców lub ucznia.
Należy poinformować wychowawców o potrzebie objęcia pomocą ucznia
Przepisy obligują jedynie do działania określonego w § 19 ust. 3-4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio: nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeśli stwierdzi taką potrzebę.
Nadzór nad działaniami wspierającymi i ich dokumentacją zwykle sprawuje wychowawca
Za planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada wychowawca, ewentualnie inna osoba, jeśli dyrektor taką wskazał. Ta osoba powinna dokumentować działania w wyżej wymienionym zakresie.
Jak efektywnie organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
Przy organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej warto przeanalizować kilka kwestii:
- jakie formy pomocy w bieżącej pracy z uczniem stosują nauczyciele?;
- w jaki sposób należy dokumentować pomoc?;
- jak wychowawca ma koordynować pomoc udzielaną w formie bieżącej pracy?
O wymaganiach edukacyjnych wychowawca informuje rodziców
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych o wymaganiach edukacyjnych ucznia należy powiadomić rodziców.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego udzielają uczniom oraz ich rodzicom czy prawnym opiekunom informacji o wymaganiach edukacyjnych, które są niezbędne, by uzyskać poszczególne śródroczne i roczne (semestralne) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w realizowanym przez siebie programie nauczania.
Wymagania edukacyjne powinny być indywidualizowane
Ważne jest zastanowienie się nad wzajemnymi zależnościami pomiędzy dostosowaniem wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia a bieżącą z nim pracą. Na podstawie § 6. ust. 1 i 1a tego rozporządzenia – nauczyciel jest zobowiązany dostosować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych do:
- potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- możliwości psychofizycznych ucznia,
Dla jakiego ucznia należy dostosować wymagania edukacyjne?
Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, który:
- posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które zostały opracowane dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiada opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną – na podstawie tej opinii;
- nie posiada orzeczenia lub opinii wymienionych powyżej, ale jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Informacje nt. dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia objętego pomocą warto udokumentować
Przekazanie tych informacji nie wymaga formy pisemnej, jednak warto zadbać o formę dokumentowania tych zadań i działać w tym zakresie racjonalnie. Może je zapisać w formie załącznika do dokumentu „Informacja dla rodziców (prawnych opiekunów ucznia) dotycząca form pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.
Jakie informacje można zawrzeć w dokumencie?
W bieżącej pracy z uczniem pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie polegać na dostosowaniu wymagań edukacyjnych (na określonych zajęciach, w zakresie form, metod, warunków, środków dydaktycznych, kryteriów oceniania itp.), np. poprzez:
- wydłużanie czasu pracy, dostosowanie wymagań do tempa pracy dziecka;
- stosowanie przerw w trakcie lekcji – organizacja czasu pracy tak, aby dziecko miało okazję do rozładowania potencjalnych napięć emocjonalnych;
- udzielanie wsparcia poprzez dyskretne monitorowanie stopnia koncentracji; naprowadzanie na właściwy tok rozumowania, sprawdzanie tempa pracy i dodatkowe wyjaśnianie szczególnie trudnych zadań;
- kierowanie do dziecka krótkich i jasnych komunikatów, proszenie dziecka o powtórzenie poleceń, akcentowanie ważnych momentów lekcji, przywoływanie uwagi;
- podział zadań na etapy, unikanie wykonywania wielu powtórzeń podobnej aktywności; sprawdzanie czy dziecko zanotowało najważniejsze informacje oraz pracę domową;
- zastosowanie audiobooków, stosowanie metaplanów, tabel, wykresów, kolorów, powiększonej czcionki, komputera, kserokopii notatek itp.
- korzystanie ze słownika ortograficznego;
- zezwalanie na stosowanie konkretów, zastępników, tabel mnożenia przy przeliczaniu;
- inne.
Dokumentację należy prowadzić zgodnie z podstawą prawną
Zgodnie z § 21 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczyciele i specjaliści, którzy udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Przebieg pracy ucznia jest rejestrowany w dzienniku zajęć
Należy dokumentować pracę z uczniami jak dotąd, w dziennikach zajęć. Poza tym powinno się opracować indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – programu pracy grupy.
Dane, jakie należy rejestrować w dziennika zajęć
Do dziennika zajęć należy wpisać:
- program pracy z uczniem;
- tematy zajęć;
- ocenę postępów;
- wnioski dotyczące dalszej pracy;
- obecność uczniów na zajęciach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podczas pobytu w szkole w czasie trwania mojego urlopu wypoczynkowego (po długotrwałym zwolnieniu lekarskim) nauczycielka zarzuciła mi na korytarzu szkolnym (w obecności innych nauczycieli oraz uczniów) niekompetencję i niesprawiedliwe traktowanie. Pomimo próśb z mej strony nie chciała rozmawiać w cztery oczy. Cz powinnam wyciągnąć w stosunku do niej konsekwencje i czy mam do tego prawo, będąc na urlopie wypoczynkowym? Jestem dyrektorem od 5 lat i ta Pani zawsze pozytywnie wyrażała się na temat mojej pracy. Proszę o podpowiedź, jak załagodzić tę nową i zaskakującą dla mnie sytuację.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące kwestii tzw "zlewek" czyli pozostałości (odpadków) po posiłkach. W moim przedszkolu odbiera je gospodarz, który dla celów prywatnych hoduje trzodę. Chciała zapytać czy istnieją jakieś przepisy regulujące tą kwestię. Dodam jeszcze, że w czasie kontroli SANEPID zażądał certyfikatu lekarza weterynarii, że gospodarz może odbierać zlewki. Uprzejmie proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoby kontrolujące placówkę, z organu prowadzącego, zakwestionowały sposób wprowadzania zmian do regulaminów. Zostałyśmy pouczone, że każdy aneks do regulaminu musi być wprowadzony zarządzeniem zmieniającym zarządzenie poprzednie. Czy ta zasada jest uregulowana jakimś przepisem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły niepublicznej. Nie powołałam ABI. Jakie zbiory muszę zgłosić do GIODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W skład Zespołu Szkolno Wychowawczego wchodzi: Szkoła Podstawowa Specjalna i Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy. Czy dla obu podmiotów trzeba pisać oddzielne program profilaktyczno - wychowawczy i program pomocy pedagogiczno - psychologicznej? Czy mogę napisać jeden dla zespołu placówek?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe