Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszej szkole jest grupa nauczycieli, która ukończyła studia podyplomowe o kierunku"Terapia pedagogiczna z oligofrenopedagogiką". Czy uzyskane kwalifikacje według nowych przepisów uprawniają nauczycieli do pracy z dziećmi z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole Podstawowej? Czy z takimi kwalifikacjami nauczyciel może pracować jako nauczyciel wspierający? Jak interpretować przepisy dotyczące zmian w kwalifikacjach do pracy z wyżej wymienionymi uczniami? Zdania są różne: jedni eksperci uważają, że kwalifikacje daje ukończona pedagogika specjalna, drudzy, że kwalifikacje dają ukończone kursy oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej? Prosimy o odpowiedź i w miarę możliwości o podstawę prawną do zapytania.
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) - studia podyplomowe o kierunku „Terapia pedagogiczna z oligofrenopedagogiką” nadają kwalifikacje wyłącznie do pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Jeśli uczeń ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera jest jednocześnie niepełnosprawny intelektualnie – ma wtedy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawnośc sprzężoną – to wspomniany nauczyciel może być zatrudniony jako nauczyciel wspomagający oraz jako nauczyciel prowadzący z tym uczniem zajęcia rewalidacyjne. Jeśli uczeń nie jest niepełnosprawny intelektualnie – to nauczycielem wspomagającym powinna być osoba, która ma kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o kierunku terapia osób autystycznych. Jednak ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji nauczyciela zawsze podejmuje dyrektor szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co wpisać do dziennika lekcyjnego w miejsce tematów lekcji, gdy cała klasa (z nieznanego powodu) nie była obecna w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może zorganizować dla uczniów spotkanie z posłem RP? Spotkanie będzie miało charakter edukacyjny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postępować wobec ucznia, którego zachowanie wskazuje na użycie środków psychotropowych- procedury.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 64.,ust.1 ustawy o systemie oświaty podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są m in. „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – „praktyczna nauka zawodu”. Natomiast zgodnie z § 4., ust. 1. rozporządzenia MENiS z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu „praktyczna nauka zawodu” jest organizowana w formie „zajęć praktycznych” i „praktyk zawodowych”. „Zajęcia praktyczne” i „praktyka zawodowa” zgodnie z obowiązującymi planami nauczania są obowiązkowe, ale czy można je zaliczyć do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”?
Zgodnie z § 20., ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”. Jeżeli „zajęć praktycznych” i „praktyki zawodowej” nie zalicza się do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”, to na jakiej podstawie oceny z praktycznej nauki zawodu wlicza się do średniej ocen?
W obowiązujących w szkołach zawodowych wzorach świadectw na stronach przeznaczonych na wpisywanie ocen wyszczególniono jedynie „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i „dodatkowe zajęcia edukacyjne”. Gdzie zatem należy wpisać oceny z „praktyk zawodowych” i „zajęć praktycznych”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu ocen ucznia szkoły podstawowej widnieje przedmiot "religia/etyka". W naszej szkole na życzenie rodziców nauczany jest przedmiot "religia". Czy w związku z tym należy skreślić przedmiot etyka, pozostawiając religię? Nie doczytałam się ani: a) w rozporzadzeniu MENiS z dnia 19 lutego 2002r., b) rozporzadzeniu MENiS z dnia 29 maja 2003r., c) rozporzadzeniu MEN z dnia 16 lipca 2009r. w sprawie prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe