Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego (zalecane warunki i sposób realizacji) znajduje się zapis: pkt.4 ,,pozostały czas przeznacza się na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych". Co to oznacza? Czy zajęcia specjalistyczne prowadzone indywidualnie z dziećmi przez nauczycieli specjalistów typu: logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno- kompensacyjne muszą być prowadzone w ramach 5 godzinnej bezpłatnej realizacji podstawy programowej czy mają się odbywać po godzinie 13.00, czyli poza bezpłatną realizacją podstawy programowej jako zajęcia dodatkowe?
Zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego (załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm.) zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym powinno wyglądać następująco: 1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę; 2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.; 3) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - nie więcej niż jedną piątą czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego; 4) pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych. Z takiego zagospodarowania czasu wynika, że pomoc psychologiczno – pedagogiczna oraz zajęcia rewalidacyjne mają charakter zajęć dodatkowych, realizowanych poza godzinami prowadzenia zajęć w ramach podstawy programowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem emerytem, jednocześnie dyrektorem niepublicznego przedszkola w związku z czym do ZUS-u odprowadzam tylko składkę zdrowotną. Czy tę składkę mogę pokrywać z dotacji, bo zaznaczam, że w składkach odprowadzanych do Zus od wszystkich pracowników, jest również moja składka zdrowotna i w czasie kontroli zarzucono mi, że nie powinna ona być pokrywana z dotacji.
- Proszę o pomoc jak organizować kształcenie ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, czy konieczny jest nauczyciel dodatkowy realizujący treści programowe, czy też nauczanie może odbywać się z klasą przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej tylko program , formy i metody dostosowane do dziecka (w klasie jest 8 dzieci) i zajęcia rewalidacyjne prowadzone przez specjalistów.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia programów nauczania oraz szkolnego zestawu podręczników (w szkole podstawowej)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń szkoły podstawowej posiada orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Rodzice zdecydowali się przenieść go w trakcie roku szkolnego do szkoły integracyjnej. Czy wymagana jest uchwała rady pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozp. MEN dot. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U z 2017 r. poz. 1575 ze zm) przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godz. powiązaną z kierunkiem (specjalnością) kształcenia.
Przypadek 1:
Nauczyciel posiada dyplom mgr matematyki specjalność nauczycielska. W suplemencie do dyplomu widnieje zapis: ...uprawnia do nauczania matematyki we wszystkich typach szkół". Ww. n-l posiada również dyplom licencjata informatyki w specjalności: sieci komputerowe i sieciowe systemy operacyjne..
Czy uzyskane na studiach mgr z matematyki przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania przedmiotów zawodowych informatycznych w technikum?
Przypadek 2:
N-l posiada świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego w ilości 518 godzin teoretycznych i praktycznych.
Ukończył studia inżynierskie na kierunku informatyka w specjalności inżynieria sieci komputerowych i teleinformatyka. Posiada również dyplom technika elektryka.
Czy ww. przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania każdego przedmiotu zgodnie z posiadanym kwalifikacjami?
Przypadek 3:
Czy świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Pedagogiki Kształcenia Zawodowego (razem 420 godz.) uprawnia do nauczania informatyki (przedmiot ogólnokształcący) w technikum lub szkole branżowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe