Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ogólnodostępnej szkole podstawowej w związku ze wzrostem uczniów w danej klasie, na rok szkolny 2022/2023 zakupiono 20 kompletów podręczników dla uczniów klasy czwartej. Zgodnie z harmonogramem na rok szkolny 2023/2024 udziela się dotacji dla wszystkich uczniów klasy czwartej. Co w takim razie powinniśmy zrobić z podręcznikami zakupionymi poza harmonogramem rok wcześniej? Czy na 2023/2024 szkoła może zamówić podręczniki dla wszystkich uczniów z klasy czwartej, nie biorąc pod uwagę tych zakupionych w poprzednim roku? Drugie pytanie również dotyczy dotacji podręcznikowej . W ogólnodostępnej szkole podstawowej do poszczególnych klas uczęszczają dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Czy jeśli ci uczniowie korzystają ze standardowych podręczników to mimo wszystko można wnioskować o dotację dla nich na załączniku 2 (orzeczenia)? Szkoła w przypadku tych uczniów chciałaby zawnioskować o dotację ze zwiększonym wskaźnikiem, z przyznanych środków zakupić komplety podręczników standardowych, a z pozostałych środków dodatkowo publikacje uzupełniające/dostosowane. Czy taka sytuacja jest możliwa?
Obecnie obowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 587 z późn. zm.). Z pytania wynika, że rok wcześniej podręczniki zostały zakupione poza harmonogramem zakupów, co jednak nie oznacza, że nie została na nie otrzymana dotacja. Nie wyklucza to zakupu kolejnej partii podręczników finansowanych z dotacji obecnie, lecz należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 z późn. zm.) dotacja jest udzielana do wysokości stanowiącej iloczyn liczby uczniów danej klasy, którym należy zapewnić komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych, oraz kwoty dotacji podręcznikowej przypadającej na jednego ucznia.
Ustalając liczbę uczniów, którym należy zapewnić podręczniki należy wziąć pod uwagę wyłącznie tych uczniów, dla których jeszcze podręczników nie ma wcale.
Co do uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, to należy tu przytoczyć treść § 2 rozporządzenia w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji podręcznikowej są sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
Jeżeli zatem uczniowie będą korzystać ze standardowych podręczników, to nie można wnioskować na wzorze z załącznika nr 2, tylko na wzorze nr 1, co wyklucza uzyskanie dodatkowych środków w sposób wskazany w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pełnię funkcję dyrektora szkoły podstawowej.
Mam kwalifikacje do nauczania języka polskiego. Czy jako dyrektor muszę uczyć danego przedmiotu (godziny "przy tablicy"), czy też mogę mieć godziny świetlicowe?
Nadmieniam, że mam obniżone pensum jako dyrektor (3 godz. tygodniowo).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam w klasie trzeciej chłopca z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Mama ucznia w rozmowie przekazała mi informację, iż chce aby uczeń powtórzył klasę trzecią, ale chce go przenieść do szkoły specjalnej. Moje pytanie brzmi: Czy mam go promować i jakie dokumenty, oraz jaki jest termin na przygotowania tych dokumentów, żebym nic nie zaniechał? Będę wdzięczna za odpowiedź łącznie z podstawą prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinien podjąć dyrektor w sytuacji zgłoszenia na piśmie, przez rodzica, faktu naruszenia godności osobistej ucznia, której dopuścił się nauczyciel w obecności innych uczniów ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym w szkole zamontować ławeczkę wieszcza ( jesteśmy szkołą imienia A. Mickiewicza). Rodzice bardzo popierają ten wniosek. Gdzie mogłabym wnioskować o fundusze na takie działanie? Z jakich projektów mogłabym skorzystać, aby taki efekt finalny projektu pozostał?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola publicznego, mam u siebie zatrudnionego logopedę na cały etat (20/20) i jestem jego płatnikiem. Jednakże etat jest realizowany w kilku przedszkolach (4 x 5 godz.) za zgodą z organem prowadzącym. Czy w tym przypadku powinnam mieć w dokumentacji porozumienie z innymi dyrektorkami przedszkoli lub zgodę nauczyciela na takie zatrudnienie? Jeżeli tak, to proszę o wskazówki co w tych dokumentach powinno się znajdować?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe