Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W procesie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej do technikum został przyjęty uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu zapisano, że potrzeba wynika z autyzmu oraz uczeń posiada niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W związku z powyższym należy objąć go w szkole ogólnodostępnej pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zorganizować zajęcia rewalidacyjne oraz dostosować wymagania. Uczeń spełnił wymagania w procesie rekrutacji i liczbę punktów gwarantujących mu przyjęcie do szkoły. Czy postąpiłam prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim? Nie znalazłam w przepisach prawa zapisu, który by mi tego zabraniał.
Zgodnie z art. 134 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) do klasy I publicznego technikum przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają przede wszystkim:
1) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
2) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. z 2019 r., poz. 1651).
Jeżeli orzeczenie nie zawiera informacji o istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania i odbywania praktycznej nauki zawodu to nie ma powodu do odmowy przyjęcia ucznia, który przeszedł pozytywnie tryb rekrutacyjny, do szkoły pomimo wystawionego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dyrektor postąpił prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły, pomimo niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty, a konkretnie paragrafu 59 ust. 1 pkt. 1: zespół co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ORW, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych. Czy w tym punkcie ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka, ocenę opisową czy ma to być zupełnie inny dokument?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W obecnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, obowiązującej od 1 września 2017 roku nie ma zapisu na temat tworzenia dla dzieci 6-letnich Indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz przygotowywania Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I. Czy oznacz to, że nauczyciele zwolnieni zostali z opracowywania tej dokumentacji? Nie ma również zapisu na temat proporcji zagospodarowania czasu (czas na zabawę, zajęcia dydaktyczne, wyjście na powietrze). Czy brak tego zapisu pozostawia nauczycielowi dowolność czasową w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przyznając nauczycielowi dodatek motywacyjny lub nagrodę dyrektora... musi mieć też pozytywną opinię Rady Pedagogicznej co do przyznania tych nagród?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do skrócenia okresu nauki w roku szkolnym, w celu przeprowadzenia generalnego remontu budynku szkoły, którego realizacja jest dłuższa niż okres wakacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń klasy VII ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch + upośledzenie w stopniu lekkim) i w orzeczeniu jest wskazanie o możliwości rezygnacji z nauki drugiego języka i rodzic z tej możliwości skorzystał, czy jest konieczność organistowania mu np techniki, czy z drugiego języka jest zwolniony, bez zajęć dodatkowych za język?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe