Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W procesie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej do technikum został przyjęty uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu zapisano, że potrzeba wynika z autyzmu oraz uczeń posiada niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W związku z powyższym należy objąć go w szkole ogólnodostępnej pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zorganizować zajęcia rewalidacyjne oraz dostosować wymagania. Uczeń spełnił wymagania w procesie rekrutacji i liczbę punktów gwarantujących mu przyjęcie do szkoły. Czy postąpiłam prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim? Nie znalazłam w przepisach prawa zapisu, który by mi tego zabraniał.
Zgodnie z art. 134 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) do klasy I publicznego technikum przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają przede wszystkim:
1) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
2) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. z 2019 r., poz. 1651).
Jeżeli orzeczenie nie zawiera informacji o istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania i odbywania praktycznej nauki zawodu to nie ma powodu do odmowy przyjęcia ucznia, który przeszedł pozytywnie tryb rekrutacyjny, do szkoły pomimo wystawionego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dyrektor postąpił prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły, pomimo niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka od 3 lat (po kolejnych 3 porodach) przebywa na urlopie wychowawczym. Obecnie urlop wychowawczy kończy jej się 31 sierpnia 2020 r. Od 1 września 2020 r. nie mogę zapewnić tej nauczycielce etatu. Czy w okresie przebywania na urlopie wychowawczym mogę wręczyć- wysłać jej wypowiedzenie z art. 20? ( szkoła liczy 51 nauczycieli). Nauczycielka ta przekazała, że w roku 2020/2021 też będzie korzystała z urlopu wychowawczego. Jednak nie mogę ryzykować, gdyż jeżeli będzie chciała wrócić wcześniej nie będę mogła jej zapewnić pracy. Proszę o radę jakie kroki najlepiej podjąć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy przeliczyć ilość "godzin karcianych", które ma do odpracowania nauczycielka, która wróciła do pracy 11 grudnia 2009 roku po urlopie macierzyńskim i pracuje na 11/18 etatu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze indywidualne muszą być organizowane tylko w domu? Czy może część być organizowana w szkole? W rozporządzeniu nie widzę aby były ograniczenia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilka nauczycielek zwróciło się do dyrektora z prośbą o dofinansowanie do doskonalenia zawodowego. Warsztaty organizuje fundacja, która w swojej statutowej działalności ma prowadzenie działalności edukacyjnej w postaci organizacji szkoleń dla nauczycieli. Nie ma jednak akredytacji kuratora oświaty. Czy można dofinansować takie szkolenie ze środków na dofinansowanie, na podst. art. 70 a KN ust. 1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe