Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu niepublicznym ogólnodostępnym w grupie przedszkolnej 4-latków jest 1 dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym - autyzm wczesnodziecięcy. Czy jest określona liczba godzin pracy nauczyciela wspomagającego? Czy nauczyciel wspomagający może obejmować opieką 2-3 dzieci z różnych grup wiekowych? Czy taki nauczyciel może być zatrudniony na podstawie umowy wolontariatu?
Do tzw. nauczycieli wspomagających posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnianych w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych mają zastosowanie wszystkie regulacje dotyczące innych nauczycieli.
- Nauczyciel wspomagający powinien być zatrudniony na podstawie przepisów Karty Nauczyciela – rozdział 4. W zależności od stopnia awansu zawodowego oraz możliwości organizacyjnych zatwierdzonych w arkuszu organizacji placówki umowa o pracę może być zawarta na czas określony, nieokreślony lub przez mianowanie. Taki nauczyciel ma konkretne zadania, wymienione w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych (Dz.U z 7 sierpnia poz. 1113), min: prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnym oraz udziela pomocy nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
- Pensum nauczyciela wspomagającego, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, określa organ prowadzący placówkę. Natomiast dyrektor placówki wyznacza zajęcia dydaktyczne oraz zajęcia dodatkowe ujęte w IPET, w których nauczyciel wspomagający ma uczestniczyć – od tego zależy , czy będzie to pełny wymiar pensum, czy też jakaś jego część. Również to, czy będzie nauczycielem wspomagającym tylko dla jednego dziecka, czy dla dwójki-trójki dzieci niepełnosprawnych.
- Jeśli nauczyciel wspomagający ma wykonywać swoje obowiązki na zasadzie wolontariatu, to obowiązkiem wynikającym z ustawy jest zawarcie umowy pomiędzy korzystającym i wolontariuszem. Umowa jest porozumieniem ( kontraktem, umową cywilno-prawną, a nie umową stosunku pracy), który reguluje zobowiązania obydwu stron, może mieć dwojaki charakter, w zależności od czasu współpracy:
- Okres współpracy do 30 dni – umowa może mieć formę ustną.
- Okres współpracy powyżej 30 dni – umowa obligatoryjnie musi mieć charakter pisemny.
Umowa bez względu na charakter musi regulować następujące kwestie: czas i przedmiot porozumienia a także sposób jego rozwiązania. Umowy nie należy nigdzie rejestrować. Sporządzana jest w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowie zdający poprawki z jednej kasy, z tego samego przedmiotu i u tego samego nauczyciela mogą zdawać je w tym samym dniu, o tej samej godzinie, w tej samej sali i przy jednej komisji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy organizacji związkowej działającej w szkole. Czy organizacja związkowa, która liczy mniej niż dziesięciu członków, ma prawo opiniować np. sprawozdania dyrektora czy inną dokumentację związaną z prowadzeniem szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń zwolniony z zajęć drugiego języka obcego na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności ruchowej i afazji jest zobowiązany realizować inny przedmiot (technika)? Czy podczas lekcji z przedmiotu, z którego jest zwolniony, może przebywać w świetlicy szkolnej lub na wspomnianej ww. lekcji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W skład naszego Zespołu wchodzą trzy placówki: przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum, w sumie 16 oddziałów. Ilu powinno być powołanych wicedyrektorów. z poważaniem dyrektor ZSP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe