Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń zwolniony z zajęć drugiego języka obcego na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności ruchowej i afazji jest zobowiązany realizować inny przedmiot (technika)? Czy podczas lekcji z przedmiotu, z którego jest zwolniony, może przebywać w świetlicy szkolnej lub na wspomnianej ww. lekcji?
Na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639), obowiązek uczestnictwa w zajęciach z drugiego języka obcego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
Uczeń wymieniony w pytaniu nie ma niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, dlatego nie zapewnia mu się uczestnictwa w zajęciach z techniki, ponieważ taki obowiązek nie wynika z żadnego z ww. rozporządzeń. Natomiast dyrektor ma obowiązek zapewnienia mu opieki pomiędzy zajęciami, np. w świetlicy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole podstawowej prowadzona jest rekrutacja do kl.I zapisano dziecko z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazje (dziecięce porażenie). Do tej klasy dwójka rodziców chce zapisać dzieci z poza obwodu (jedno dziecko uczęszczało do oddziału przedszkolnego w szkole). Czy dyrektor może odmówić przyjęcia dzieci? Czy wójt może nakazać dyrektorowi przyjęcie dzieci? Czy rodzic powinien skierować wniosek do dyrektora, czy do wójta? Dzieci z innego obwodu mieszkają w tej samej gminie. Obecnie zapisano 20 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena klasyfikacyjna z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym w formie pisemnej i ustnej jest obliczana jako średnia z tych części?
Jeśli słuchacz otrzyma z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę dopuszczającą (2), a z części ustnej ocenę niedostateczną (1), to ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem, czy też może być pozytywna (gdy tak uzna nauczyciel)?
Przykład 1. Słuchacz otrzymał z przedmiotu objętego egzaminem semestralnym z części pisemnej ocenę klasyfikacyjną dopuszczającą (2), a części ustnej niedostateczny (1)? Czy ocena końcowa klasyfikacyjna z przedmiotu będzie oceną niedostateczną (1), ponieważ słuchacz nie uzyskał pozytywnej oceny z jednej z form objętych tym egzaminem (z formy ustnej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto powinien wchodzić w skład komisji rekrutacyjnej do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole oraz do klasy I w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może zorganizować dla uczniów spotkanie z posłem RP? Spotkanie będzie miało charakter edukacyjny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinni podjąć wychowawca oraz dyrektor szkoły w stosunku do rodziców dziecko klasy I, które opuściło w pierwszym semestrze ponad 50% zajęć szkolnych? Nowy semestr rozpoczął się już od nieobecności dziecka w szkole. Matka nie odbiera telefonów albo tłumaczy, że dziecko często choruje (nie ma zaświadczeń lekarskich, nie chce skorzystać z możliwości nauczania indywidualnego). Dziecko ma trudności w nauce spowodowane wysoką absencją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe