Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń zwolniony z zajęć drugiego języka obcego na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności ruchowej i afazji jest zobowiązany realizować inny przedmiot (technika)? Czy podczas lekcji z przedmiotu, z którego jest zwolniony, może przebywać w świetlicy szkolnej lub na wspomnianej ww. lekcji?
Na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639), obowiązek uczestnictwa w zajęciach z drugiego języka obcego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
Uczeń wymieniony w pytaniu nie ma niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, dlatego nie zapewnia mu się uczestnictwa w zajęciach z techniki, ponieważ taki obowiązek nie wynika z żadnego z ww. rozporządzeń. Natomiast dyrektor ma obowiązek zapewnienia mu opieki pomiędzy zajęciami, np. w świetlicy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem (jeszcze) dyrektorem gimnazjum, które 3 miesiące temu stało się zespołem szkół gimnazjalno- licealnym. Szkoły te są od siebie oddalone o 10 kilometrów. Swoją funkcję będę pełnić do 31 sierpnia br. Od 1 września powinnam uczyć swojego przedmiotu w gimnazjum. Czy nowy dyrektor zespołu może mi nakazać uczyć języka polskiego w liceum, skoro przez 30 lat nie uczyłam uczniów tej grupy wiekowej? Gimnazjum, które zostało włączone w zespół, otwierałam dwa lata temu i wraz ze społecznością nadałam mu imię, zintegrowałam młodzież z 10 małych wiosek. Obecnie mam 51 lat i 31 lat przepracowanych przy tablicy. Co mam robić? Planując rok szkolny 2012/2013 przydzieliłam 50 godzin języka polskiego dwojgu polonistom oraz sobie (5+20+25). Polonistka jest zatrudniona na czas określony, ale jest dobrą znajomą dyrektora i przyjaciółką jego żony. Na dzień dzisiejszy (31 maja) nie otrzymałam podania o pracę od tej pani. Czy mam się bać? Czy mam za sobą prawo? Co mam robić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak jest różnica pomiędzy zajęciami z wczesnego wspomagania i zajęciami rewalidacyjnymi? Mamy w przedszkolu dziecko z autyzmem i realizujemy z nim 2 obowiązkowe godziny zajęć rewalidacyjnych. Czy w ramach wczesnego wspomagania powinny być jakieś inne zajęcia? Jeśli tak, to w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać nowy statut obecnej szkoły ponadgimnazjalnej, a wkrótce szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę kupić dzienniki lekcyjne, jednak w sklepie są różne ich oznakowania i symbole. Czy są jakieś wytyczne MEN albo rozporządzenie mówiące o numerach dzienników lekcyjnych, które należy kupić do szkoły? W Rozporządzeniu z 2010 r. o prowadzeniu dokumentacji i drukach nie ma mowy o dziennikach lekcyjnych, tylko o ich wypełnianiu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłbym o wzór pisma do wójta gminy celem przedłożenia informacji do 30 czerwca o przekształceniu publicznej szkoły stowarzyszeniowej z oddziałem przedszkolnym w ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe