Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel dyplomowany na podstawie umowy na czas niekreślony, pracujący już 15 lat. W tym momencie posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopedia, terapia pedagogiczna, pedagogika specjalna. Od września 2023 r. nauczyciel ten chciałby pracować tylko jako specjalista, całkowicie zrezygnować z pracy w grupie przedszkolnej. Jak powinna wyglądać umowa z tym nauczycielem-specjalistą? Czy powinien być aneks do istniejącej umowy na czas nieokreślony, czy całkowicie nowa umowa? Jeżeli miałaby być to nowa umowa, to czy zawarta na czas określony czy nieokreślony?
Treść pytania jest niekompletna, ponieważ nie wskazano, jakie zajęcia nauczyciel prowadzi w grupie przedszkolnej. W szczególności w ogóle nie wskazano, że jest nauczycielem przedszkola. Nie podano także, czy umowa o pracę wymienia wymiary etatów na stanowiskach logopedy, terapeuty pedagogicznego, pedagoga specjalnego i ewentualnie także nauczyciela przedszkola lub czy zachodzi potrzeba zmiany wymiaru etatu ogółem. W związku z tym możliwe jest udzielenie odpowiedzi jedynie na przykładach.
W sytuacji gdy umowa o pracę wymienia co najmniej 3 stanowiska pedagogiczne z przypisanymi im wymiarami etatu w ramach łącznego wymiaru zatrudnienia, to każda zmiana w tym zakresie, w tym rezygnacja z powierzenia jednego z nich lub modyfikacja wymiarów etatu na stanowiskach wymaga pisemnego porozumienia zmieniającego, z którego będzie także wynikało, czy zmiany są wprowadzane na czas nieokreślony, czy tylko na jakiś uzgodniony okres. Podstawą jest art. 29 § 4 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.).
Jeżeli natomiast umowa o pracę wymienia co najmniej 3 stanowiska pedagogiczne bez przypisania im wymiarów etatu, dyrektor jako przełożony służbowy nauczyciela może przydzielać pracę na niektórych lub wszystkich stanowiskach w ramach ogólnego wymiaru zatrudnienia i w razie potrzeby samodzielnie zmieniać przydziały godzin na stanowiskach pedagogicznych bez konieczności dokonywania zmian lub rozwiązywania dotychczasowej umowy. Podstawą wtedy jest art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.).
W pytaniu nie podano żadnych okoliczności faktycznych, które by pozwalały rozważać potrzebę zakończenia dotychczasowego zatrudnienia i nawiązania nowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wójt Gminy wyznaczył nauczyciela do zastępowania Dyrektora Szkoły podczas jego nieobecności. W związku z tym pytanie: Czy w okresie zastępowania Dyrektoraów nauczyciel powinien posługiwać się pieczątką imienną wystawioną na jego nazwisko. Jeśli tak to jaka powinna być treść pieczątki imiennej? Czy w w tytule pieczęci należy użyć słów: zastępca Dyrektora ........czy Z up. Dyrektora Szkoły. Dodam, iż nie wydawałem oddzielnego upoważnienia. Interpretacje są różne, stąd moje pytanie, za odpowiedź z góry bardzo dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy stosowania rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła wykorzystała wszystkie możliwości wobec dziecka i potrzebowała pilnej pomocy w rozwiązaniu problemów agresywnego dziecka, które zastrasza inne dziecko, że je zamorduje. Robi to na jawie i poprzez filmik do internetu. Rodzice prześladowanego dziecka oczekują od szkoły interwencji i zapewnienia bezpieczeństwa.
W związku z powyższym (choć to najkrótszy z możliwych opis) pedagog szkolny przygotował wniosek do poradni (z podpisem dyrektora szkoły) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu. Do tego wniosku dodał szkolną diagnozę oraz opinię wychowawcy o funkcjonowaniu ucznia w grupie rówieśniczej.
Matka została zaproszona do poradni na badanie i wstawiła się tam. Jednak po badaniu złożyła skargę w KO. Wizytatorzy, którzy przyjechali na kontrolę przedstawili skargę, z której wynikało, że matka skarży się na pedagoga właśnie o to, że udostępnił poradni materiały. Wizytator twierdzi, że pedagog nie powinien nic udostępnić a poradnia powinna przeprowadzać badania własnymi narzędziami. Nadmienię, że poradnia wykonuje badania własnymi narzędziami a dopełnienie diagnozą szkolną daje większy zakres rozumienia problemu.
Pytanie: Czy rzeczywiście obecne prawo zabrania kierowani wniosku do poradni przez szkołę (jeśli sytuacja jest wyjątkowa a matka odmawia współpracy) i czy do wniosku można dołączyć materiał, który wesprze diagnozę? Z rozporządzenia nie wynika, że nie można albo my czytamy bez zrozumienia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający wykształcenie wyższe z tytułem magistra, ukończone studia podyplomowe: z oligofrenopedagogiki oraz z psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu, wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – terapia psychologiczna w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i różnymi sprzężeniami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile wynosi pensum nauczyciela prowadzącego w przedszkolu ogólnodostępnym zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze dla dziecko upośledzonego w stopniu głębokim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe