Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W rozporządzeniu Men z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie organizowania kształcenia niepełnosprawnych i niedostosowanych, w par. 2 ust. 1 i 2 mowa jest o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jaka jest różnica pomiędzy nauczaniem uczniów niepełnosprawnych w integracji z uczniami pełnosprawnymi i w szkole najbliżej miejsca zamieszkania a kształceniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem w integracji ze środowiskiem rówieśniczym? Skąd taki rozdział i co oznacza w praktyce?
Z uzasadnienia do projektu rozporządzenia z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych:
W § 2 rozporzązenia wskazuje się, że kształcenie uczniów niepełnosprawnych odbywa się w integracji z uczniami pełnosprawnymi, w przedszkolu i szkole najbliższej ich miejsca zamieszkania. Regulacja ta jest spójna z regulacją zawartą w przepisach projektu rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, stanowiącą że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Uczniowie niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym w przypadku, gdy nie są kształceni w szkołach specjalnych zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych lub młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, mają możliwość pobierania nauki w szkołach ogólnodostępnych, w tym w szkołach obwodowych, położonych najbliżej miejsca zamieszkania.
W przypadku realizacji obowiązku szkolnego i nauki w oddziale integracyjnym nie są oni zaliczani do grupy uczniów niepełnosprawnych, niemniej szkoła, w której realizują obowiązek szkolny i obowiązek nauki, obowiązana jest do zapewnienia im kształcenia specjalnego w warunkach odpowiednich do ich potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym organizacji i udzielenia im odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także do zapewnienia integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora kserokopii orzeczeń uczniów, którzy są w klasach integracyjnych? Jest to wymagane jako załącznik do projektu arkusza organizacyjnego, który został złożony przez dyrektora. Organ zaznaczył, że kserokopie orzeczeń mają być bez danych wrażliwych. Proszę o odpowiedź w tej sprawie gdyż uważam, że takie żądanie ze strony organu jest nieuprawnione. Pragnę dodać, że do arkusza organizacyjnego dołączyłam wykaz nazwisk z nr orzeczeń z zaznaczeniem na jaki okres zostały wydane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zakresie obowiązków pedagoga szkolnego może być opieka nad dziećmi w szkolnej świetlicy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej, którą należy umieścić w statucie ośmioklasowej szkoły podstawowej, która powstała z przekształconego gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do jakiego wieku uczeń niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym i znacznym może uczęszczać do specjalnej szkoły podstawowej? Czy muszą być spełnione jakieś szczególne warunki np. odroczenie obowiązku szkolnego, wydłużanie etapu edukacyjnego na poziomie klas młodszych i starszych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytanie, jednak odpowiedź wydaje się nie wyczerpująca więc ponawiam moje pytanie: czy nauczyciel stażysta zatrudniony na czas określony (01.09.2018-31.08.2018) może rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego? Drugie moje pytanie: czy nauczyciel stażysta zatrudniony w szkole na czas 01.09.2018-31.08.2020 r. może zmienić szkołę od 1.09.2019 i w drugiej szkole kontynuować staż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe