Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
We wrześniu 2022 r. zgłosiliśmy do starostwa powiatowego chęć utworzenia szkoły ponadpodstawowej – liceum mistrzostwa sportowego z dniem 1 września 2023 r. 20 grudnia 2022 r. dostaliśmy zgodę na otwarcie szkoły od kuratorium oświaty (z dniem 1 września 2023 r.), 28 grudnia 2022 r. zgoda została zarejestrowania w SIO. Z ust urzędnika powiatowego usłyszeliśmy, że możemy nie dostać zwrotu subwencji za 4 miesiące funkcjonowania szkoły (wrzesień – grudzień 2023 r.) w 2023 roku. Jednocześnie poinformowano nas, że pod znakiem zapytania stoi zwrot subwencji za 2023 r. w pierwszym kwartale 2024 r. Bardzo proszę o wyjaśnienie czy należy nam się subwencja za działalność szkoły (4 miesiące roku 2023)? Jakie szczegółowe przepisy to regulują, gdyż powiat jako organ prowadzący zwodzi nas z odpowiedzią popartą prawem?
W świetle przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082) jednostki samorządu terytorialnego (JST) mają obowiązek udzielenia dotacji szkołom prowadzonym przez osoby prawne inne JST lub osoby fizyczne, a także określają wymogi i terminy przekazywania dotacji. Na podstawie art. 25 ww. ustawy prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu JST będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla JST oraz wskaźnika zwiększającego. Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych dotacje są przekazywane pod warunkiem, że organ prowadzący szkołę przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku bazowego. Rok bazowy, to zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy, rok poprzedzający rok budżetowy. Planowana liczba uczniów może różnić się od ich rzeczywistej liczby.
Na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych na wniosek organu prowadzącego szkołę organ wykonawczy JST właściwej do udzielenia dotacji może wyrazić zgodę na odstąpienie od ww. terminu lub na udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego w przypadku nie przekazania ww. informacji. Możliwość wyrażenia zgody na odstąpienie od terminów, o których mowa w ust. 1, ustawodawca pozostawił w ust. 4 uznaniu organu dotującego.
Jednocześnie należy zauważyć, że założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu JST, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu lub rodzaju, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Zgodnie z art. 88 ust. 5 zdanie drugie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) osoba prawna lub fizyczna wniosek o udzielenie zezwolenia na założenie liceum ogólnokształcącego powinna złożyć nie później niż do 30 września roku poprzedzającego założenie szkoły (co oznacza przeprowadzenie pierwszego naboru oraz rozpoczęcie zajęć edukacyjnych). Termin określony w przedmiotowym przepisie ma zagwarantować ujęcie dotacji dla nowo zakładanej szkoły w budżecie danej JST. Zachowanie przez osobę prawną lub osobę fizyczną terminu określonego w art. 88 Prawa oświatowego wraz z podaniem we wniosku o wydanie zezwolenia wszystkich wymaganych informacji powoduje, że jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana udzielić dotacji w roku rozpoczęcia działalności, a jednocześnie szkole przysługuje roszczenie o dotację.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń w czerwcu 2020 r. otrzymał opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Rodzice dostarczyli opinię do przedszkola z oddziałami integracyjnymi, ale nie dopełnili obowiązku dostarczenia jej do szkoły, która poszukiwała ucznia od września. W styczniu dyrektor przedszkola poinformował, że uczeń uczęszcza do placówki integracyjnej bez decyzji o odroczeniu. Zgodnie z prawem taką decyzję dyrektor szkoły wydaje do 31 sierpnia. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisywać oceny cząstkowe do dzienników w klasach I-III w myśl nowego rozporządzenia (ocena opisowa) na co rubryki w dzienniku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole na czas nieokreślony w wymiarze 14/18. W tym roku szk. pracuje zgodnie z aneksem zawartym na rok szkolny 2015/16 w wymiarze 18/18. Czy przysługuje jej roczny urlop zdrowotny? W przyszłym roku będzie pracowała również w niepełnym wymiarze godzin.
- Nauczyciel ma w 2 klasie SP trzy godziny wychowanie fizycznego - 1 h sala gimnastyczna, 2 h- basen. Cyklicznie po basenie n-l sprawuje 1 h opieki nad grupą, przyjeżdżając z nimi do szkoły.W jaki sposób uregulować formy płatności z nauczycielem i pracę za jedną dodatkową godzinę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia z orzeczeniem o ADHD twierdzi, że na wyproszenie jej dziecka z klasy przez nauczyciela, gdy bije innych i używa wulgaryzmów potrzebna jest zgoda rodzica. Wyproszenie dziecka z sali ma na celu zapobiegnięcie możliwym niebezpiecznym skutkom jego zachowania wobec innych. Jest stosowane wobec wszystkich uczniów przejawiających zachowania agresywne. Dziecko wyproszone z klasy pozostaje pod opieką drugiego nauczyciela. Matka twierdzi, że do wyproszenia dziecka potrzebna jest jej zgoda i kontrakt spisany z nią i jej 7 letnim dzieckiem,. W szkole obowiązują procedury bezpieczeństwa. Czy matka ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe