Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W tym roku po raz pierwszy występuję w roli dyrektora przedszkola niepublicznego, nie chciałabym na samym początku popełnić jakiegoś błędu, dlatego proszę o wskazówki dotyczące dokumentów jakie muszę przygotować już od samego początku dla rodziców, co im przedstawić i na co zwrócić uwagę.
Zbieranie oświadczeń lub zgód rodziców jest uzależnione od specyfiki danego przedszkola oraz w zależności od potrzeb może nastąpić zarówno z początkiem, jak i w trakcie roku szkolnego. Przykładowo możliwe jest odbieranie pisemnych upoważnień rodzica do odbioru dziecka z przedszkola przez inną osobę, wyznaczenie dodatkowej osoby do kontaktu w sytuacjach kryzysowych (w tym np. w razie zaistnienia wypadku, gdyby kontakt z rodzicem był niemożliwy lub utrudniony), czy zgoda na wykonywanie czynności pielęgnacyjnych (art. 95 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz. U. z 2017 r., poz. 682). Ponadto rodzic powinien wyrazić zgodę na udział w konkretnej wycieczce przedszkolnej innej niż związana z realizacją lub uzupełnieniem programu wychowania przedszkolnego (analogicznie § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, Dz.U. z 2018 r., poz. 1055 i art. 95 § 1 KRiO); na przetwarzanie danych osobowych w postaci wizerunku np. na publikację wizerunku dziecka na stronie lub profilu przedszkola na portalu społecznościowym lub stronie internetowej, itp. gdy wizerunek dziecka miałby być w taki sposób wykorzystywany przez placówkę (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z 2019 r., poz 1231, art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz.U. UE. L. Nr 119, s. 1); na udział w zajęciach religii, jeśli takie zajęcia przedszkole organizuje (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481); na publikowanie lub wykorzystywanie prac dziecka (art. 8 ust. 1 UoPAiPP); na udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej (§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591). Ponadto w związku z przetwarzaniem danych osobowych, rodzicom którzy dotychczas nie otrzymali tzw. klauzuli informacyjnej, należy przekazać szczegółową informację o przetwarzaniu danych osobowych, o treści zgodnej z art. 13 RODO.
Dodatkowo zachęcamy do pobrania materiałów w formie prezentacji multimedialnej na pierwsze zebrania z rodzicami w przedszkolu. Znajdują się one w zakładce: https://nadzor-pedagogiczny.pl/prezentacje
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prezydent Miasta Kalisza w zarządzeniu z dnia 31 lipca 2013 roku, które dotyczy sprzedaży zużytego majątku jednostek organizacyjnych Miasta Kalisza zamieścił zapis mówiący o tym, że informacje o zbędnych i zużytych składnikach rzeczowych, których wartość przekracza równowartość w złotych kwoty 300 EURO zamieszcza się na BIP jednostki lub Urzędu Miejskiego. Moje pytanie jest takie: W jaki sposób w związku z takim zapisem należy przeprowadzić sprzedaż lub likwidację zużytych i zbędnych składników rzeczowych, których wartość nie przekracza równowartości w złotych 300 EURO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która w 2000 r. skończyła studnia wyższe magisterskie na kierunku: pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym (ilość godzin praktyki: 90) oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii w 2008 r. (ilość godzin zajęć praktycznych: 136), a w 2011 r. w zakresie neurologii (ilość godzin zajęć praktycznych: 161)? Czy osoba ta może być także pedagogiem szkolnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy znana jest jakaś prawna wykładnia (np.wyrok sądu) dotyczący kryteriów zwalniania nauczycieli z powody zmniejszenia ilości oddziałów.
- Z prokuratury otrzymałem informację, że wszczęto dochodzenie przeciwko nauczycielowi podejrzanemu o czyn z art. 226 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. z art. 11 § 2 k.k. oraz o czyn z art. 222 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k. Prawdopodobnie nauczyciel przebywa w zamkniętym szpitalu psychiatrycznym. Zamierzam zawiesić nauczyciela w obowiązkach oraz zwrócić się do komisji dyscyplinarnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego z powodu naruszenia godności zawodu nauczyciela. Nauczyciel sam mieszka w swoim domu. Jak doręczyć zawieszenie w obowiązkach i czy moje planowane działania są prawidłowe? Dodam, że z informacji z prokuratury wynika, że czyn miał miejsce 13 sierpnia, a informację otrzymałem 26 sierpnia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe