Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące realizacji podstawy programowej przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielka w cyklu trzech lat ma obowiązek zrealizować min. 95 godz. zajęć komputerowych. W pierwszym roku zrealizowała 1 godzinę, w drugim 40. W związku z nierytmicznym realizowaniem tych zajęć, dyrektor w klasie trzeciej przydzielił 1 godz. tygodniowo nauczycielowi informatyki o czym nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej została poinformowana w kwietniu. Licząc ok. 36 tygodni w ciągu roku, brakować będzie ok. 18-19 godzin, które powinna zrealizować nauczycielka z edukacji wczesnoszkolnej. Odmówiła kategorycznie, twierdząc, iż do realizacji tych godzin wyznaczony jest już inny nauczyciel, a ona już nie ma prawa prowadzić tego typu zajęć. Co w takiej sytuacji ma zrobić dyrektor wobec zaistniałego problemu. Kto powinien zrealizować brakujące godziny i czy dyrektor może w jakiś sposób wyegzekwować zaległe godziny z kl. I-II. Bardzo proszę o pomoc.
Aby zrealizować podstawę programową, już w drugiej klasie należało zwiększyć liczbę godzin w planie nauczania na zajęcia komputerowe. Kto zrealizuje zaległe godziny nie ma w tej chwili znaczenia; dla dyrektora priorytetem powinno być doprowadzenie do ich zrealizowania do końca etapu edukacyjnego. Z pewnością nie będzie to łatwe - w planie nauczania w ostatniej klasie danego etapu nie zawsze da się coś zmienić (w tym przypadku zwiększyć liczbę godzin), ale jest to najrozsądniejsze rozwiązanie.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego:
§ 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) organizowanie szkoleń i narad,
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
Skoro został już przydzielony inny nauczyciel do prowadzenia tych zajęć, to może on kontynuować nauczanie, niemniej postawa nauczycielki, która nie zrealizowała podstawy jest zaskakująca. Zgodnie z Kartą Nauczyciela:
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła wprowadza innowację dotyczącą nauczania matematyki... min. przewidziane jest nauczanie w podziale na grupy wg poziomu zaawansowania. Na początku roku zrobiony został test diagnostyczny i zastały ustalone grupy... Są one między klasowe np. dwie kl. 5. Uczennica została przydzielona do grupy zaawansowanej i rodzic przyszedł i "żąda" zmiany grupy. Dyrektor szkoły odpowiedziała, że pierwszy miesiąc to czas adaptacji w grupach ... jeśli jakieś przenosiny z grupy do grupy to przewidujemy zrobić to na początku października... Rodzic twierdzi, że to on może decydować do jakiej klasy, grupy czy do jakiego nauczyciela ma chodzić jego dziecko a szkoła ma to wykonywać bo rodzic ma prawo decydować i żądać. Pytanie, jak prawo oświatowe na dzień dzisiejszy reguluje przydział dziecka do klasy czy grupy. Wiem o przepisach podziału np. na informatykę, angielski, w-f... Co w tym przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W moim zespole szkół są następujące szkoły: liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I stopnia. Posiadamy również internat i kształcimy dorosłych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.
Czy w związku z tym tworzymy statut (oprócz liceum, technikum i branżowej szkoły I stopnia - każda szkoła ma osobny statut), także dla internatu i dla KKZ (kształcenie dorosłych)?
Czy program profilaktyczno-wychowawczy jest jeden dla całego zespołu szkół czy osobny dla każdej szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący przedszkole niepubliczne to spółka z o.o. Dotacja nie została wykorzystana w całości w danym miesiącu czy kwartale rozliczeniowym. Księgowa potraktowała to jako zysk/dochód i odprowadziła podatek. Czy słusznie? Wydaje mi się, że kwotę niewykorzystaną należy zwrócić, a nie opodatkować. Proszę o odpowiedz z podaniem konkretnych przepisów. Inny przypadek, to prowadzenie przedszkola przez fundację. Prezes zatrudnia dyrektora przedszkola, nauczyciela dyplomowanego po studiach podyplomowych w zakresie zarządzania oświatą, który sprawuje przede wszystkim nadzór pedagogiczny. Czy prezes fundacji może mieć funkcję dyrektora do spraw ekonomicznych, menadżerskich i mieć wypłacane wynagrodzenie z dotacji oświatowej? Placówka może mieć dwóch dyrektorów? A może to stanowisko powinno mieć inną nazwę, by wynagrodzenie mogło być naliczane? Jaką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić osobę z wyższym wykształceniem bez kwalifikacji, ale z przygotowaniem pedagogicznym na czas nieobecności nauczyciela. W tej chwili, na kilka godzin tygodniowo, nie znajdę nikogo. Jak tę osobę zatrudnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można dofinansować nauczycielowi naukę na studiach podyplomowych, którą podjął podczas urlopu na poratowanie zdrowia, a drugi nauczyciel na urlopie macierzyńskim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe