Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące realizacji podstawy programowej przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielka w cyklu trzech lat ma obowiązek zrealizować min. 95 godz. zajęć komputerowych. W pierwszym roku zrealizowała 1 godzinę, w drugim 40. W związku z nierytmicznym realizowaniem tych zajęć, dyrektor w klasie trzeciej przydzielił 1 godz. tygodniowo nauczycielowi informatyki o czym nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej została poinformowana w kwietniu. Licząc ok. 36 tygodni w ciągu roku, brakować będzie ok. 18-19 godzin, które powinna zrealizować nauczycielka z edukacji wczesnoszkolnej. Odmówiła kategorycznie, twierdząc, iż do realizacji tych godzin wyznaczony jest już inny nauczyciel, a ona już nie ma prawa prowadzić tego typu zajęć. Co w takiej sytuacji ma zrobić dyrektor wobec zaistniałego problemu. Kto powinien zrealizować brakujące godziny i czy dyrektor może w jakiś sposób wyegzekwować zaległe godziny z kl. I-II. Bardzo proszę o pomoc.
Aby zrealizować podstawę programową, już w drugiej klasie należało zwiększyć liczbę godzin w planie nauczania na zajęcia komputerowe. Kto zrealizuje zaległe godziny nie ma w tej chwili znaczenia; dla dyrektora priorytetem powinno być doprowadzenie do ich zrealizowania do końca etapu edukacyjnego. Z pewnością nie będzie to łatwe - w planie nauczania w ostatniej klasie danego etapu nie zawsze da się coś zmienić (w tym przypadku zwiększyć liczbę godzin), ale jest to najrozsądniejsze rozwiązanie.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego:
§ 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) organizowanie szkoleń i narad,
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
Skoro został już przydzielony inny nauczyciel do prowadzenia tych zajęć, to może on kontynuować nauczanie, niemniej postawa nauczycielki, która nie zrealizowała podstawy jest zaskakująca. Zgodnie z Kartą Nauczyciela:
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Art. 75. 1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ustalenie zakończenia stażu, w przypadku, gdy nauczyciel jest np. na urlopie dla poratowania zdrowia, jest obowiązkiem dyrektora czy odbywa się na wniosek zainteresowanego nauczyciela?
- Ze względu na warunki pogodowe i brak dojazdu uczniów do szkoły, za zgodą organu prowadzącego zawiesiłam zajęcia dydaktyczne. Kilkoro miejscowych uczniów dotarło i miejscowi n-le(2) sprawowali opiekę. Czy należy odpracować w sobotę ten dzień?Jak płacić n-lom?a może zaliczyć jako dzień dodatkowo wolny od zajęć dyd.-wych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W art. 30 ust. 1 pkt 2 jest zapis: - dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy. Czy należy przez to rozumieć, że dodatek motywacyjny jest obligatoryjny dla każdego nauczyciela? W naszej gminie jest Uchwała Rady miasta mówiąca o ogólnych zasadach przyznawania dodatków motywacyjnych nauczycielom. Szkoły były zobowiązane do sporządzenia szczegółowych kryteriów przyznawania dodatków motywacyjnych. Znam jednak przypadki gmin, gdzie nie ma dodatków motywacyjnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo uprzejmie proszę o podanie procedur oraz podstaw prawnych utworzenia od nowego roku szkolnego 2016/2017 kl. I gimnazjum o profilu sportowym z rozszerzonym językiem angielskim. Bardzo serdecznie dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe