Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na niepełnosprawność dziecka wydawane jest na okres co najmniej roku, najczęściej jednak na czas obejmujący dany etap edukacyjny. Reguluje to stosowne rozporządzenie MEN. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej, więc zarówno szkoła publiczna, jak i niepubliczna do której uczęszcza dziecko niepełnosprawne musi zorganizować dla niego kształcenie specjalne zgodnie z wymogami rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113). To oznacza min. konieczność opracowania dla tego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (§ 6. ust 1-12.), w którym będzie szczegółowo zaplanowana również pomoc psychologiczno-pedagogiczna. To właśnie Zespół składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem opracowuje ten program i proponuje dyrektorowi formy tejże pomocy – zgodne z wykazem form zawartym w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532). Zatem, jeśli Zespół uzna, że uczeń potrzebuje wsparcia pedagoga szkolnego a nie psychologa – może to tak zasugerować dyrektorowi. Jeśli dokonana przez Zespół ocena efektów pomocy udzielanej dotychczas dziecku wskazuje, że nie wymaga ono kontynuowania jakiejś formy terapii – to nie planuje się tej formy. Ale uwaga! Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu. Poza tym muszą wyrazić pisemną zgodę na udział w każdych zajęciach pozalekcyjnych/dodatkowych, a takimi są zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice mogą też nie wyrazić zgody na udział swego dziecka w/w zajęciach, albowiem są one dobrowolne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z obecnym prawem oświatowym techniki kształcenia na odległość (e-learning) można wykorzystywać jedynie w kształceniu ustawicznym. Jak
wyglądają procedury założenia w Sierakowicach placówki kształcenia ustawicznego. Taka placówka może prowadzić szkoły np. dla dorosłych. Ważna sprawa czy do takiego CKU można podpiąć już istniejące liceum dla dorosłych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zajęcia należy wpisać na świadectwie w rubryce "Dodatkowe zajęcia edukacyjne"? Czy można tam wpisać realizację programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego przez nauczycieli w ramach art. 42 ust. 2 pkt.2 KN wpisanego do szkolnego zestawu nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia niepełnoletniego złożył podanie do dyrektora szkoły o przyjęcie dziecka do trzeciej klasy szkoły publicznej w zawodzie technik informatyk. Obecnie dziecko uczęszcza do innej szkoły publicznej do trzeciej klasy w zawodzie technik informatyk (ten sam zawód). Czy na mocy Prawa oświatowego i rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu można przenieść/przyjąć ucznia? Nadmienię, iż nazwy przedmiotów w kształceniu zawodowym różnią się, a oceny z klasyfikacji śródrocznej są pozytywne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy żeby przyjąć dziecko 5- letnie do zerówki w przedszkolu trzeba mieć pisemny wniosek rodziców?
2. Czy dziecko, które w roku szkolnym 2018/2019 realizowało roczne przygotowanie przedszkolne jako 5- latek może w przyszłym roku szkolnym nie uczęszczać do zerówki, czyli mieć roczną przerwę i dopiero w roku szkolnym 2020/2021 pójść do klasy pierwszej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów dyrektor tylko przedstawia propozycje nagród dyrektora szkoły czy rada pedagogiczna opiniuje? W głosowaniu? I czy jawnym czy tajnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe