Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia wychowawstwa klasy? Czy akceptacja arkusza organizacyjnego szkoły przez Radę Pedagogiczną nie powoduje tym samym przyjęcia tego obowiązku?
Zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.):
Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz; (…) 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki.
Art. 41. 2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; (…) 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Oznacza to, że do kompetencji dyrektora należy przydzielanie obowiązków nauczycielom, natomiast rada pedagogiczna propozycje te opiniuje. Dobrym zwyczajem praktykowanym przez dyrektorów jest przeprowadzenie rozmowy i przygotowanie nauczyciela do przyjęcia nowych obowiązków przed zebraniem rady pedagogicznej. Jeśli zakres czynności obejmuje kontynuację pracy nauczyciela w danym oddziale (wychowawstwo, nauczanie przedmiotów), nauczyciel ma świadomość takiej konieczności, natomiast, jeśli nauczyciel otrzymuje nowe obowiązki – rozmowa indywidualna jest znacznie skuteczniejsza. Takie postępowanie nie tylko przygotuje nauczyciela do nowych obowiązków, ale także „zaoszczędzi” czas na zebraniu. Do kompetencji rady pedagogicznej należy opiniowanie m. in. propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Opinia – w odróżnieniu od uchwały - nie jest wiążąca dla dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykładowy plan pracy bursy i plan pracy opiekuńczo-wychowawczej w bursie. Czym zasadniczo sie różnią?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo wprowadzać zmiany do statutów szkół i placówek
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie przedszkola mamy zapis " w okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor może podjąć decyzję o zmniejszeniu liczby oddziałów" oraz drugi zapis " w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o dzieleniu grup dziecięcych". Chciałabym zapytać czy takie zapisy mogą znaleźć się w statucie. Dodam, że nauczyciele mają przydzielone planowe nadgodziny i jeśli jest mniej dzieci to dzielimy grupy i "zdejmujemy" planowe nadgodziny. W sytuacji jeśli jest duża absencja nauczycieli i jest możliwe dzielenie grup dziecięcych, aby zapewnić opiekę dzieciom to również to robimy. Dodam, że zapisy te pozwalają uniknąć pretensji rodziców, że dzieci nie są ze swoją wychowawczynią, lub w swojej sali jeśli jest to fizycznie niemożliwe. Dodam, że liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25 dzieci nawet po połączeniu grup. Chciałabym zapytać czy w statucie mogą pozostać takie zapisy czy należy je zmienić, a jeśli tak to jakie nadać im brzmienie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Wobec jednego z uczniów miał miejsce incydent (uderzenie pudełkiem śniadaniowym w głowę). Nauczyciele i dyrektor podjęli szybkie kroki. Rodzice ucznia poszkodowanego żądają podania im informacji o tym, w jaki sposób ten drugi został ukarany, jakie poniósł konsekwencje. Czy szkoła musi to zrobić? Uczeń, który podniósł rękę na kolegę został sprowokowany. Jeszcze w ubiegłym roku miał orzeczenie o spektrum autyzmu. Od tego roku - jedynie opinię o SLI. Praca z nim wygląda inaczej, niż z uczniami bez problemów. Czy konieczne jest podawanie informacji o karze?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w małej szkole, w której jest dużo rejonów do dyżurowania i brakuje nauczycieli dyrektor może powierzyć dyżur na stołówce podczas obiadu osobie z obsługi szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe