Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam i proszę o poradę. Zatrudniam nauczyciela w klasie 0 (przy szkole jest oddział 0) na cały etat 22/22, który uczy jeszcze 3/18 godziny (plastyki i muzyki - zajęcia łączone). Czy te godziny mogę liczyć jako nadliczbowe odpracowane, czy musi być osobna umowa? "Z uwagi na to, że nauczyciele oddziału 0 podlegają przepisom o szkołach nieferyjnych, a nauczyciele szkoły - przepisom o szkołach feryjnych, zasadne jest, aby nauczyciel otrzymał dwie osobne umowy" - to cytat z Państwa strony. Pytanie: skąd (podstawa prawna) podział na "feryjne" i "nieferyjne" - KN mówi o tym w innym kontekście. Poza tym, nauczyciel jest zatrudniony w szkole "nieferyjnej", więc dlaczego stosować wobec niego inne przepisy? W związku z tym, proszę o ponowną odpowiedź, bo zagadnienie jest bardzo ważne i podanie podstawy prawnej.Skąd informacja, że nauczyciele "0" podlegają pod przepisy o "szkołach nieferyjnych" oraz jakie to przepisy?
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej to jedna z form realizacji wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Tak samo jak przedszkole, oddział przedszkolny realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego. Kolejną kwestią łączącą oddział przedszkolny z przedszkolem jest pobieranie opłat za zajęcia dodatkowe i wyżywienie.
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (zał. nr 2 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół):
§ 5.6. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
I to tyle, jeśli chodzi o przepisy regulujące działalność oddziałów przedszkolnych. Dalej z pomocą przychodzi MEN ze swoimi opiniami:
"Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nawet jeżeli jest umieszczony w szkole podstawowej, to nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej szkoły podstawowej. Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci." (źródło: www.men.gov.pl)
Zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym organizacja wychowania przedszkolnego musi wyglądać tak samo. Praca powinna więc przebiegać w systemie całorocznym, z przerwą urlopową zorganizowaną tak jak w innych przedszkolach. Nauczyciel może pracować w ramach tzw. pensum łączonego - w szkole podstawowej i w oddziale przedszkolnym, jednak w omawianym przypadku, gdy nauczyciel w oddziale przedszkolnym jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, nie widzę sensu łączenia pensum (co innego, gdy w "0" nie miałby etatu, wówczas godzinami w szkole ten etat można dopełnić). Zatrudniając nauczyciela na dwóch różnych stanowiskach można zawrzeć dwie odrębne umowy i sądzę, że w tym przypadku jest to najlepsze rozwiązanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wskazanie prawnego sposobu rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem dyplomowanym zatrudnionym na podstawie mianowania, urodzonym 19 października 1951 roku (ponad 45-lat stażu zawodowego). Nauczyciel twierdzi, że odejdzie na emeryturę tylko wtedy jeśli zagwarantuję mu 6-miesięczną odprawę, czego nie mogę zrobić z przyczyn organizacyjnych.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kto może dokonać oceny kwalifikacji nauczyciela czy posiadane kwalifikacje są zgodne z nauczanym zawodem, przedmiotem lub zakresem materiału czy nie? Do kogo należy decyzja i do kogo możemy się od niej odwołać?
- Czy urlop macierzyński w związku z poronieniem jest obligatoryjny w całości? Pracownica zatrudniona na umowę na zastępstwo dowiedziała się, że jest w ciąży. Na początku lipca zrobiła pierwsze usg które wykazało martwą ciążę. Czy na podstawie 1801 Kodeksu pracy można skrócić okres przebywania na urlopie macierzyńskim do 7 dni od zgonu dziecka, czy musi wziąć cały 8 tygodniowy urlop macierzyński? Pracownica wnioskuje o jak najszybszy powrót tłumaczy to złym stanem psychicznym podczas przebywania samej w domu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel obecnie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w placówce niepublicznej. Wcześniej w roku 2017 pracował w placówce publicznej na Karcie Nauczyciela i tam został rozliczony zgodnie z Kartą (okres ferii i wakacji). Wydaje mi się, że urlop wypoczynkowy w obecnej placówce obliczam zgodnie z Kodeksem Pracy. Jednak mam informację z zewnątrz, że w takiej sytuacji urlop już został wykorzystany i nie należy się.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie §2 ust.2 pkt 2 oraz §5 pkt 1) rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli w szkole podstawowej w oddziale przysposabianym do pracy w zawodzie ogrodnik teoretycznych i praktycznych przedmiotów z zawodu może uczyć biolog, który posiada również kwalifikacje do nauczania przyrody? W oddziale tym realizowany jest program, który obejmuje wybrane treści z podstawy programowej kształcenia w zawodzie ogrodnik. Uczniowie w ramach zajęć są przygotowywani do wykonywania prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją roślin ozdobnych. Do wykonywania wyżej wymienionego zadania niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, tzn. uczeń: 1) rozpoznaje rodzaje i gatunki roślin ozdobnych, 2) rozpoznaje nasiona roślin ozdobnych i traw, 3) rozpoznaje organy podziemne roślin ozdobnych, 4) określa metody wegetatywnego rozmnażania roślin ozdobnych, 5) określa walory dekoracyjne roślin ozdobnych, 6) określa wymagania siedliskowe roślin ozdobnych, 7) planuje uprawę roślin ozdobnych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych i ekonomicznych danego rejonu, 8) określa termin i sposób siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 9) przygotowuje glebę do siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 10) wykonuje czynności związane z siewem nasion i przesadzaniem roślin ozdobnych, 11) planuje rozmieszczenie roślin ozdobnych na terenach zieleni, 12) wykonuje dekoracje z wykorzystaniem roślin ozdobnych, 13) stosuje metody ochrony i nawożenia roślin ozdobnych bezpieczne dla środowiska, 14) dobiera narzędzia do wykonywania prac.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe