Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, mam pytanie dotyczące łączenia szkoły podstawowej i gimnazjum w zespół szkół. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa i perspektyw na przyszłość warto powoływać zespół? Jakie przepisy prawne regulują na dzień dzisiejszy te kwestie?
Podstawa prawna:
Art.62 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (ze zm.).
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Inicjatywa w sprawie utworzenia zespołu należy do organu prowadzącego szkołę lub placówkę oświatową.
Uchwałę w sprawie utworzenia zespołu, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, podejmuje jej organ stanowiący. W przypadku tworzenia zespołu, o którym mowa w pytaniu, a więc szkoły podstawowej z gimnazjum, jest wymagana opinia kuratora oświaty.
Przepisy art. 62 dotyczą szkół i placówek publicznych, zarówno
samorządowych, jak i prowadzonych na podstawie zezwolenia udzielanego na podstawie art. 58 UOSO. Wyklucza się możliwość łączenia w zespół szkoły tego samego typu. Szkołami różnych typów są np.: szkoła podstawowa, gimnazjum.
Jeżeli dyrektor zespołu szkół jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy, to stosuje się do niego wszystkie przepisy UOSO określające kompetencje, zadania i obowiązki dyrektora szkoły, przede wszystkim zaś art. 39.
Zgodnie z art. 62 ust.3 UOSO utworzenie zespołu następuje w trybie art.58 ustawy, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne poszczególnych typów szkół, które miałyby być włączone do zespołu.
Opinia rad pedagogicznych powinna być wyrażona przed uchwaleniem bądź nadaniem aktu założycielskiego przez organ prowadzący. Statut oraz akt założycielski przesyła się kuratorowi oświaty właściwego kuratorium.
Nie mogę natomiast wyrazić opinii nt. sensowności tworzenia zespołu, ponieważ jest to kompetencja organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin dyrektorskich przypada na klasy nauczania zintegrowanego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można utworzyć świetlicę po godzinach pracy punktu przedszkolnego? Jako stowarzyszenie prowadzimy punkty przedszkolne - 5 godzinne, rodzice chcą wydłużenia godzin pracy PP, ze względów lokalowych nie może to być 8-godzinny PP (za mało metrów na dziecko). Jakie formalności trzeba przedsięwziąć aby utworzyć taką świetlicę - niepubliczną - finansowaną pewnie przez rodziców. Czy jako stowarzyszenie możemy utworzyć świetlicę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko ur. w 2014 r. może być odroczone i zostać rok dłużej w przedszkolu? Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję. Czy w zerówce będzie przysługiwała mu pomoc nauczyciela? W zaleceniach zapisane jest stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić z arkuszami ocen uczniów, którzy od nowego roku szkolnego będą uczniami zespołu szkół? Chodzi mi o uczniów klas I-V, którzy pozostają w szkole podstawowej oraz o uczniów klas I-II gimnazjum. Czy pozostają te same? Co z pieczątkami na nich?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły Prywatnej prowadzonej przez Spółkę Rodzinną. W spółce stworzone jest stanowisko "Dyrektora Generalnego" tej Spółki..." Jest to żona Wiceprezesa- zarządzającego Szkołą i Spółką. Ta Pani nie ma żadnych udziałów w Spółce i nie jest członkiem Zarządu. W/w Osoba zażądała ode mnie segregatora z podstawowymi dokumentami szkoły typu : Plan Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły na rok szkolny 2016/2017; Plan Pracy Szkoły na ten rok; liczne regulaminy, Arkusz Organizacji Pracy Szkoły itp. Choć minął tydzień - w/w Osoba przetrzymuje wymienione dokumenty w swoim domu. Co mogę zrobić, by zmusić ją do zwrócenia w/w dokumentacji do Szkoły ? Na jakie przepisy się powołać ? Tworzę teraz sprawozdania z wielu tych dokumentów - i nie mam do nich dostępu, gdyż są przetrzymywane w prywatnym domu. Udostępniając je w/w Osobie - nie wiedziałam, że trafią do domu prywatnego i będę miała problem z ich odzyskaniem. Co mogę zrobić - by nie ponosić także konsekwencji odnośnie przechowywania dokumentacji szkoły - wszak Organ Prowadzący - może ich zażądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe