Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, mam pytanie odnośnie oceny pracy dyrektora, której dokonuje Organ Prowadzący. Czy jest jakiś arkusz kontrolny (dokładny), wg którego ta kontrola przebiega? Co jest dokładnie sprawdzane? Chodzi mi bardziej o sferę pedagogiczną niż o finansową.
Organ prowadzący dokonuje oceny w obszarze pracy niepedagogicznej wykonywanej przez dyrektora, natomiast z zakresu pracy pedagogicznej – oceny cząstkowej dokonuje organ nadzoru pedagogicznego, czyli właściwy kurator oświaty.
Podstawa prawna.
Zgodnie § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 roku w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1066 ze zm.), oceny cząstkowej w zakresie realizacji:
a) zadań wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 5 Karty Nauczyciela oraz art. 39 ust. 1 pkt 5 i ust. 3 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ prowadzący szkołę,
b) zadań wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz art. 4 i art. 39 ust. 1 pkt 2 i 7 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
c) zadań wymienionych w art. 6 oraz w art. 7 ust. 2 pkt 2-4 Karty Nauczyciela oraz art. 39 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Kryteria oceny cząstkowej opracowują właściwe organy prowadzące oraz nadzoru pedagogicznego.
Zatem w zakresie pracy dydaktycznej oceny dokonuje organ nadzoru pedagogicznego.
Wśród kryteriów są m. in.:
1) rzetelna realizacja zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
2) wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego,
3) kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
4) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
5) realizacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami (wychowankami) albo na ich rzecz,
6) realizacja zadań wynikających z zadań statutowych szkoły (placówki),
7) realizacja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym,
8) kierowanie się dobrem uczniów (wychowanków), troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia (wychowanka) w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
9) odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły, z uwzględnieniem:- kontroli realizacji podstawy programowej,- wspólnego z radą pedagogiczną analizowania wyników oceniania zewnętrznego w celu poprawy jakości pracy szkoły,
10) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
11) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
12) odpowiedzialność za realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę,
13) odpowiedzialność za zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
14) kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz sprawowanie opieki nad uczniami (wychowankami) oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
15) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych, z uwzględnieniem:
a) organizacji przebiegu sprawdzianów i egzaminów,
b) stwarzania warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
c) wnioskowania w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników,
d) współpracy z organami szkoły i podmiotami wspierającymi szkołę,
e) przestrzegania przepisów prawa związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem nauczycieli,
f) dbania o wizerunek i promocję szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy "stare” ramowe plany nauczania będą obowiązywały w klasie V i VI Szkoły Podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są procedury przyjęcia dziecka z Ukrainy do szkoły w Polsce (dziecko nie mówi po polsku)? Kto podejmuje decyzję, do której klasy należy przyjąć dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjnych otrzymała wskazanie: rehabilitacja ruchowa- ćwiczenia zgodnie z zaleceniami fizjoterapeutycznymi. Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia ćwiczeń, skoro nie ma zatrudnionego rehabilitanta? Jeśli ma obowiązek, to kto powinien prowadzić i na jakiej zasadzie ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zatrudnił (za zgodą organu prowadzącego) od 1 września 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. pracownika na podst. art. 15 ust. 6 – Prawo oświatowe. W trakcie zatrudnienia pracownik podniósł swoje kwalifikacje zawodowe pod kątem przygotowania pedagogicznego, których brak na początku zatrudnienia wymusił ww. formę zatrudnienia. Czy wobec powyższego można w trakcie roku szkolnego przekształcić pracownikowi formę umowy z Prawa oświatowego na Kartę Nauczyciela? Czy przy ewentualnej zgodzie na zmianę formy zatrudnienia można wydłużyć okres zatrudnienia do 31 sierpnia 2023 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe