Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Proszę o informację w sprawie wychowania do życia w rodzinie - wpisujemy na świadectwie czy też nie, bo okazuje się że nie należy wpisywać tych zajęć na świadectwo szkolne ani do arkuszy. Ale moim skromnym zdaniem należałoby te zajęcia wpisać, są one bowiem w ramowym planie nauczania szkoły,jest do nich podstawa programowa, brak wpisu na świadectwie będzie skutkowało tym iż za rok, dwa trzy nikt z uczniów na zajęcia nie będzie uczęszczał!!! a są to zajęcia bardzo potrzebne. Rozporządzenie z dnia 19.07.2002r które te zajęcia zakazało wpisywać moim zdaniem tyczy się wdżr jako modułu WOS-u. Wiadomo, że te zajęcia nie mają wpływu na promocję, ani na ukończenie szkoły, ale sam wpis świadczyłby o randze tych zajęć.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 9370 w sprawie prawa do adnotacji na świadectwie szkolnym o uczestnictwie w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł na Sejm RP Joanny Fabisiak (znak: SPS-023-9370/09) w sprawie prawa do adnotacji na świadectwie szkolnym uczestnictwa w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Realizacja zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie jest obligatoryjnym zadaniem wszystkich typów szkół. Sposób nauczania w tym zakresie reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 67, poz. 756, z późn. zm.).
Przygotowana obecnie nowelizacja rozporządzenia obejmuje m.in. przepisy doprecyzowujące warunki uczestnictwa uczniów w zajęciach i zakłada zmianę w sposobie wyrażenia przez rodziców (prawnych opiekunów) decyzji w ww. sprawie. Uczniowie będą mieli obowiązek uczęszczania na zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie, jeżeli ich rodzice (prawni opiekunowie) bądź sami pełnoletni uczniowie nie wyrażą w formie pisemnej sprzeciwu wobec udziału w zajęciach. Projektowany zapis stwarza możliwość zwiększenia frekwencji uczniów na zajęciach, przy jednoczesnym zachowaniu prawa rodziców i pełnoletnich uczniów do odmówienia zgody na uczestnictwo.
Nieobowiązkowy udział uczniów w zajęciach, podczas których realizowane są treści zawarte w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z późn. zm.), wynika z konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
Zasady wydawania oraz wzory świadectw szkolnych reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 58, poz. 504, z późn. zm.). Świadectwa szkolne wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę. W części dotyczącej wyników klasyfikacji rocznej i końcowej wpisuje się oceny z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, przy czym przez dodatkowe zajęcia edukacyjne należy rozumieć zajęcia, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.). Obowiązujące regulacje prawne nie uwzględniają możliwości adnotacji na świadectwach szkolnych uczestnictwa uczniów w zajęciach wychowanie do życia w rodzinie ponieważ zajęcia te, w rozumieniu powyższych przepisów, nie są zajęciami obowiązkowymi ani dodatkowymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- priorytety MEN
- Prosze o wyjasnienie kwestii tzw. godzin karcianych a konkretnie wymiaru czasowego.Od pazdziernika zajecia dydaktyczne w naszej szkole realizowalismy w wymiarze 45 min. a opiekuncze 60 min.We wrzesniu wszyscy realizowalismy 60 min.Na ostatniej naradzie dyrektorow pani inspektor z Wydzialu Oswiaty Poznan Stare Miasto zakomunikowala dyrektorom szkol,ze wszyscy mamy prowadzic zajecia 60 min. bez wzgledu na ich charakter ,a dodatkowo odrobic po 15 min. kazda godz. realizowana w wymiarze 45 min.Jednoczesnie nie podala zadnej postawy prawnej stad dyrektor zakomunikowal i zobowiazal do wykonania tej ustnej dyspozycji w zwiazku z taka sytuacja prosimy odefinitywne wyjasnienie tej kwestiiDziekuje i pozdrawiam
- Jakie tematy ( dotyczące bezpieczeństwa- w związku z sytuacja, która miała miejsce w gimnazjum- a mianowicie zabójstwa dziecka) można poruszyć na zebraniu z rodzicami w przedszkolu? Wg informacji z KO każda placówka musi przeprowadzić takie zebranie. Jakie dokumenty należy przytoczyć?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty centrum kształcenia praktycznego nie realizuje przepisu art. 42 ust.2 pkt2 lit.a i b, bo jest placówką kształcenia praktycznego, czy można ten przepis na zasadzie analogii interpretować w stosunku do centrum kształcenia ustawicznego?
- Czy w roku szkolnym 2019/2020 będzie można uruchomić kursy KKZ na podstawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z 2017 r. („dwuliterowy”) i do kiedy kurs powinien się zakończyć? Czy należy uruchomić kursy na podstawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z 2019 r.(“trzyliterkowy”)?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe