Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
WSO w statucie ośmioletniej szkoły podstawowej. Jakie nowe zapisy należy umieścić w WSO?
Reforma oświaty nie wprowadza „rewolucji” w ocenianiu uczniów. W klasach, w których realizowana jest od 1 września 2017r. nowa podstawa programowa (klasy I, IV i VII szkoły podstawowej) nauczyciele zobowiązani są do sformułowania kryteriów oceniania w odniesieniu do realizowanych przez siebie zajęć edukacyjnych i wymagań edukacyjnych wynikających z przyjętego programu.
Przepis art. 98 ust.1 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949) zobowiązuje ośmioletnie szkoły podstawowe do określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art.44 b ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2016r. poz. 1943 z późn. zm.). Od dnia 1 września 2017r. szkoła podstawowa stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017r. poz.1534).
Nowe rozporządzenie dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych - w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2015r. - wprowadza następujące zmiany:
1) dostosowano zapisy do aktualnie obowiązujących przepisów w sprawie nazw zajęć edukacyjnych wynikających z nowych ramowych planów nauczania (§ 4 i § 9);
2) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dodano zapisy dotyczące nauki języka migowego (§ 5 ust. 3 i 4);
3) uzależniono zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego od zapisu w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie zwolnienia ucznia z tego języka (§ 6 ust. 2);
4) przy zasadach ustalania oceny z wychowania fizycznego uwzględniono przypadki, w których obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane także w formie zajęć do wyboru przez uczniów i prowadzenia tych zajęć przez innego nauczyciela niż nauczyciela prowadzącego zajęcia w formie klasowo-lekcyjnym (§ 9 ust. 2);
5) w odniesieniu do słuchacza, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zapewnienie warunków i określenia sposobu realizacji pozostałej części praktycznej nauki zawodu jest zadaniem dyrektora szkoły (§ 21 ust. 4), dotychczas sposób i tryb uzupełnienia części praktycznej nauki zawodu określał statut szkoły;
6) ustalono, że egzaminy semestralne inne niż wymienione w § 23 ust. 1 – 3, przeprowadza się w formie ustnej (§ 23 ust. 4); poprzednio było to określone w statucie szkoły - zgodnie z ustaleniami wewnątrzszkolnego oceniania;
7) dodano zapisy o warunkach nieklasyfikowania słuchacza oraz o dokonywaniu w tym zakresie stosowanych wpisów w dokumentacji przebiegu nauczania § 28);
8) zmienione zostały zapisy rozdziału 4 w ten sposób, że określono odpowiednie stosowanie przepisów nowego rozporządzenia w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 w odniesieniu do zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla uczniów dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej (§ 30).
Wprowadzenie powyższych zmian nie powoduje potrzeby dokonywania zmian w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego w ośmioletniej szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych jest obowiązkowe? Jeśli nie, to jakie dokumenty powinien mieć dyrektor/właściciel przedszkola niepublicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma przydzielone godziny ponadwymiarowe, razem wszystkich 1,5 etatu. Dyrektor ma do przydzielenia jeszcze godziny i tylko ten nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu. Czy można przydzielić jeszcze godziny pomimo przekroczenia 1,5 etatu? Nauczyciel chciałby prowadzić te zajęcia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej i po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na odpowiednią ilość godzin. Z jaką datą powinna zacząć się realizacja zajęć indywidualnego nauczania - z datą wpływu wniosku rodziców czy z datą akceptacji organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej:
1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe