Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Podstawowym dokumentem obowiązującym w publicznym przedszkolu jest statut, który m.in. określa obowiązki nauczycieli – w tym ewentualnie odnośnie prowadzenia dokumentacji...

PORADA PRAWNA

Z dniem 1 września objęłam stanowisko wicedyrektora publicznego przedszkola. Czy mogłabym poprosić o dokumenty obowiązujące w takiej placówce oraz jakie uchwały i zarządzenia należy podjąć w miesiącu wrześniu?

Podstawowym dokumentem obowiązującym w publicznym przedszkolu jest statut, który m.in. określa obowiązki nauczycieli – w tym ewentualnie odnośnie prowadzenia dokumentacji - w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej, prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji, współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną (art. 102 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Przedszkole prowadzi dziennik zajęć przedszkola; dzienniki innych zajęć, w których dokumentuje się przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania; dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla danej grupy dzieci albo dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć; dzienniki zajęć specjalistów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz. U. z 2017 r., poz. 1646. Przedszkole gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także inną dokumentację związaną z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej; jeśli już we wrześniu zdiagnozowano potrzeby dziecka i zaproponowano rodzicom korzystanie z pomocy, należy pobrać ich zgody (§ 19 ww. rozporządzenia). Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego do dnia 30 września należy opracować programy IPET, a programy z poprzednich lat dostosować do nowych wymogów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 (§ 6 ust. 5 i § 9 rozporządzenia). Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy opracować indywidualne programy i prowadzić dokumentację (w tym arkusz obserwacji dziecka) w zakresie określonym w § 4 – 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635.
Ponieważ podstawa programowa może być realizowana w ramach programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku, jeśli nie nastąpiło to przed rozpoczęciem zajęć, nauczyciele powinni przedstawić programy dyrektorowi, który zasięga opinii rady pedagogicznej i następnie dopuszcza programy do użytku i włącza do zestawu programów wychowania przedszkolnego (art. 22a UoSO).
Należy poinformować dyrektorów szkół podstawowych, w obwodach których mieszkają dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne o realizowaniu obowiązku w przedszkolu i o zmianach w tym zakresie (art. 33 ust. 3 p.o.).
Dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego i przedstawia radzie pedagogicznej do dnia 15 września (§ 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2017 r., poz. 1658).
Rodzicom należy umożliwić organizację zebrania, podczas którego wyłonią radę rodziców (art. 83 ust. 2 i 3 p.o.). Rada pedagogiczna powinna uchwalić plan pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę przedszkola, o ile nie przyjęła go pod koniec poprzedniego roku szkolnego (art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4 p.o.). Rada pedagogiczna powinna zaopiniować propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 70 ust. 2 pkt 4 p.o.).
Od rodziców należy zebrać upoważnienia do odbierania dziecka z przedszkola, jeśli statut przewiduje pisemną formę oświadczeń (art. 102 ust. 1 pkt 6 p.o.), ewentualne wnioski o organizację zajęć dodatkowych (jeśli są oferowane) oraz wnioski o organizację religii (art. 12 ust. 1 UoSO).
Obowiązujące przepisy nie przewidują wydawania zarządzeń. Jeśli taka forma decyzji jest zastrzeżona w statucie dla wicedyrektora, a z jego obowiązków określonych w statucie danego przedszkola wynika potrzeba wydania decyzji we wrześniu, wicedyrektor powinien działać zgodnie ze statutem (art. 102 ust. 1 pkt 8 p.o.).

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT