Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 16.05.2019 r. nauczyciel przyjął funkcję wicedyrektora szkoły. Wykorzystał w 2019 r. dwa tygodnie urlopu w czasie ferii zimowych. W jaki sposób rozliczyć pozostały urlop jako nauczycielski, dyrektorski czy może proporcjonalny?
Zgodnie z art. 64 ust. 5b w zw. z ust. 5a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., wymiar urlopu na stanowisku kierowniczym, a w konsekwencji również na stanowisku „szeregowego” nauczyciela, jest obliczany proporcjonalnie do części roku kalendarzowego przepracowanego z funkcją oraz bez funkcji kierowniczej. W związku z objęciem funkcji w trakcie miesiąca można przyjąć, że zaokrągla się go w górę analogicznie na podstawie art. 1552a § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. Za okres od stycznia do kwietnia przysługuje urlop w wymiarze: 4/12 * 56 = 18,66 dni kalendarzowych; od maja do grudnia w związku z pełnieniem funkcji wicedyrektora nauczyciel nabył prawo do urlopu: 8/12 * 35 = 23,33 dni roboczych. Łącznie nauczyciel ma prawo do 42 dni, w tym na 19 dni kalendarzowych wykorzystał 14 dni kalendarzowych w czasie ferii. Po feriach w ciągu roku kalendarzowego nauczycielowi pozostało do wykorzystania 5 dni kalendarzowych i 23 dni robocze (art. 64 ust. 1, 2a, 5b i analogicznie art. 64 ust. 2 KN; art. 1552a § 1 i 2, art. 1553 § 1 KP).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła ma obowiązek każdorazowo udostępniać rodzicowi - na jego pisemny wniosek - kopie wszystkich notatek służbowych (wewnątrzszkolnych) np. z rozmów nauczycieli, pedagoga, dyrektora (pracowników szkoły), itp. z tym rodzicem? Kwestia dotyczy ewentualnych dokumentów archiwalnych szkoły, a rodzic przed żadną z tych rozmów nie wyrażał wcześniej takiego oczekiwania, że z danej rozmowy życzy sobie, aby ktoś z pracowników szkoły sporządził taką notatkę. Jeśli szkoła ma obowiązek na każde życzenie rodzica udostępniać kopie takich notatek służbowych, to jaka jest ku temu podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przewodniczącym RP może być dyrektor szkoły, który nie ma uprawnień do nadzoru pedagogicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można drukować komputerowo arkusze ocen do kl.IV,V,VI i podpisane czytelnie przez wychowawcę dołączyć do arkuszy ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń został skierowany do MOW w zw. z postanowieniem sądu rodzinnego. We wcześniejszej placówce, do której uczęszczał posiadał orzeczenie wydane ze wzgl. na zagrożenie niedostosowaniem. Obecnie złożono wniosek do Zespołu Orzekającego o wydanie nowego orzeczenia ze względu na umieszczenie w MOW tj. niedostosowanie. Czy należy tutaj dokonać uchylenia poprzedniego orzeczenia w trybie art. 18 pkt 1 rozporządzenia ws. orzeczeń i opinii i w tym trybie rozpatrywać nowy wniosek? W zw. z poprzednim orzeczeniem ustała przyczyna jego wydania. Czy ZO w nowym dokumencie powinien odnotować fakt uchylenia poprzedniego orzeczenia, czy jego wygaśnięcie niejako wynika z przepisów prawa: uczeń przestaje być zagrożony niedostosowaniem i skierowany został do placówki resocjalizacyjnej postanowieniem sądu. Uczeń został skierowany w całkiem inne województwo, został skreślony z listy uczniów poprzedniej szkoły, a więc nie ma prawnych podstaw do realizacji orzeczenia w poprzedniej placówce. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe