Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z ilu tzw. godzin karcianych powinien rozliczyć się nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej pracujący na pełnym etacie oraz na 12/18 etatu za I okres roku szkolnego 2014/2015?
O realizacji godzin z art. 42 KN pisaliśmy wielokrotnie na naszych stronach WWW. Dyrektor oblicza ilość tygodni nauki w swojej szkole odliczając: dni ferii, przerw świątecznych oraz świąt. Jeśli 1.okres kończy się w tej szkole (p. statut szkoły) w grudniu = 15 tygodni nauki, więc nauczyciel pracuje 15 godzin dydaktycznych w ramach art. 42 dla pełnego etatu. Jeśli natomiast okres kończy się z rozpoczęciem ferii zimowych (w zależności od województwa), należy doliczyć pozostałe tygodnie. Ponieważ 12/18 = 2/3 dla 1-wszego wariantu:15 x 2/3 = 10 godzin. Dla ew. innych wariantów należy zastosować powyższe zależności uwzględniając ilość faktycznych tygodni nauki i przemnożyć je przez 2/3. Osoby podlegające realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela to: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych. Obowiązku prowadzenia tych zajęć nie stosuje się m. in. do dyrektora i wicedyrektora szkoły oraz nauczyciela, który obowiązki dyrektora lub wicedyrektora szkoły pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono to stanowisko. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela, w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy wynikającej z niezdolności do pracy. W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela wynikającej z niezdolności do pracy, wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela, ulegnie obniżeniu o 1 godzinę – za każdy tydzień niezdolności nauczyciela do pracy, w półrocznym okresie rozliczeniowym. (…) Z uwagi na to, iż nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, za tydzień usprawiedliwionej nieobecności z powodu niezdolności do pracy trzeba rozumieć pięć dni roboczych. W rozliczeniu półrocznym należy zatem sumować nieobecności nauczyciela z powodu niezdolności do pracy trwające krócej niż tydzień i za każde pięć dni obniżać wymiar godzin. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela, w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela innej niż niezdolność do pracy. W sytuacji, gdy nauczyciel będzie nieobecny w pracy z powodu usprawiedliwionej nieobecności innej niż niezdolność do pracy, wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a lub b ww. ustawy, nie ulegnie obniżeniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, w szczególności art. 42; 2. Komunikat MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o odpowiedź na pytania związane z Placówką Kształcenia Ustawicznego. Czy uczestnik kursu musi być rozliczany z obecności na zajęciach? Czy wystarczy, że zgłosi się i zda końcowy egzamin sprawdzający? Czy sprawę frekwencji na zajęciach regulują konkretne przepisy? Czy forma egzaminowania jest dowolna? Czy kurs np. opiekunka dziecięca może być prowadzony w 100% e-learningowo (często spotyka się takie oferty). Czy jedynie wybrane moduły? Proszę o wskazanie przepisów regulujących te kwestie. Czy tego rodzaju kursy może prowadzić tylko placówka kształcenia ustawicznego, jako placówka edukacyjna czy również firma szkoleniowa (zwykła działalność gospodarcza)? Jakie przepisy to regulują?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, na którego wpłynęła skarga we wrześniu 2023 r., wobec którego toczy się postępowanie wyjaśniające u rzecznika dyscyplinarnego, można przyznać nagrodę dyrektora? Nagrodę przyznaje się za poprzedni rok, wtedy nie było skargi.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór oceny pracy nauczyciela (bez odbywania stażu na kolejny stopień awansu).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowego rozporządzenia z 19 sierpnia 2019 r. w sprawie(...) oceny pracy nauczyciela obowiązuje określenie poziomu spełniania kryteriów w skali 0-3? Jak powinno wyglądać uzasadnienie do ocen? .N-l wystąpił z wnioskiem o dokonanie oceny pracy z dn. 01.09.2019 r. Jakie kryteria przyjąć i w jaki sposób je opisać?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy będzie można się spodziewać propozycji planu nadzoru na nowy rok szkolny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe