Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu małej ilości dzieci w klasie, klasy będą łączone na muzyce, plastyce, technice, wf. Pytanie, czy można łączyć klasy VI z VII (mają różne podstawy programowe) i klasy VIII z III gimnazjum na wf?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
2) w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
3) w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
4) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
Zgodnie z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.) wszelkie czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach szkolnych, są podejmowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz m.in. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 z późn.zm.) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
W mojej opinii brak jest podstaw prawnych do łączenia klas realizujących „nową” podstawę programową z 2017r. z klasami, które realizują „starą” podstawę programową z 2012r. Jednocześnie jak sądzę, przed przystąpieniem do planowania organizacji nowego roku szkolnego, warto zapytać o stanowisko, jakie w tej kwestii będzie prezentował organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą opiniując arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2018/2019.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 z późn.zm.).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rozporządzenie z dnia 28 sierpnia 2017 zmienia rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2013. Zmiany dotyczą m. in. tytułu, mianowicie znika z tytułu publiczne przedszkole. Z treści rozporządzenia też usunięte są informacje dotyczące przedszkoli. Czy to oznacza, iż nie dotyczy ono już całkowicie przedszkola. Jeśli tak, to na jakiej podstawie organizować pomoc w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W czasie dokonywania korekty przy zapisie oceny końcoworocznej (małe okienko) nauczyciel znowu popełnił omyłkę pisarską. Tak więc należny dokonać poprawę poprawy a na to nie ma miejsca. O estetyce nie wspomnę. Co w takim przypadku zrobić, w jaki sposób dokonać poprawnego zapisu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z otrzymaną opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka rodzic znalazł placówkę, w której chce aby te zajęcia się odbywały. Jednak jest to placówka w innej gminie.Czy gmina pod która podlega dziecko w związku z miejscem zamieszkania może odmówić realizacji zajęć WWR w placówce wybranej przez rodzica, która mieści się w sąsiedniej gminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ukończone studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i podyplomowe studia z przygotowania pedagogicznego oraz ukończony kurs kwalifikacyjny z zarządzania oświatą i stopień awansu nauczyciela kontraktowego dają możliwość zajmowania stanowiska dyrektora przedszkola niepublicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa na urlopie zdrowotnym od 15.09.2012 do 15.03.2013r. Lekarz medycyny pracy wydał orzeczenie na ten właśnie okres ale stan jej zdrowia nie pozwala na powrót do pracy. Wg Karty Nauczyciela można udzielić urlopu w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo 1 roku. Czy nauczycielka może starać się o wydłużenie tego urlopu o następne pół roku (np. do końca sierpnia 2013), czy też kolejny urlop może otrzymać po 12 m-cach.
Z góry dziękuję za poradę
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe