Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zakład pracy obejmuje zespół szkolno-przedszkolny i halę widowiskowo-sportową. Zespół pracuje w systemie podstawowy od poniedziałku do piątku natomiast hala – siedem dni w tygodniu w systemie podstawowym. Jak ustalić warunki zatrudnienia pracownikom hali pracujących w soboty i niedziele przy zachowaniu 40 godzin tygodniowo?
Planując czas pracy pracowników pracodawca musi mieć na uwadze nie tylko liczbę godzin jaką pracownicy zobowiązani są wypracować w ramach obowiązującego ich okresu rozliczeniowego, ale również to czy właściwie określił liczbę dni pracy i liczbę dni wolnych od pracy.
Niezapewnienie odpowiedniej liczby dni wolnych od pracy, nawet w sytuacji gdy nie powoduje przekroczenia obowiązującego pracowników wymiaru czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, może w okolicznościach danego przypadku zostać bowiem uznane bądź za pozbawienie pracownika prawa do wypoczynku bądź jako naruszenie zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.
Zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510), czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Wynikająca z tego artykułu zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy oznacza, że możliwe jest stosowanie rozkładów czasu pracy przewidujących pracę przez więcej niż 5 dni w ciągu tygodnia przy równoczesnym ustaleniu odpowiednio mniejszej liczby dni pracy w innych tygodniach danego okresu rozliczeniowego, oczywiście przy zachowaniu niezbędnej liczby dni wolnych od pracy. Zgodnie z tą zasadą pracodawca może ustalać w taki sposób harmonogramy czasu pracy pracowników, aby praca była świadczona przez np. 6 dni w niektórych tygodniach okresu rozliczeniowego przy równoczesnym zmniejszeniu liczby dni pracy w innych tygodniach.
Pracodawca ma zatem obowiązek tak ustalać harmonogram czasu pracy pracownika, żeby pracownik, w danym okresie rozliczeniowym, nie pracował więcej niż przeciętnie 40 godzin w tygodniu oraz przez więcej niż średnio 5 dni w tygodniu. Pracodawca musi zatem zadbać nie tylko o zachowanie zasady przeciętnie 40 godzinnego, ale również przeciętnie 5 dniowego, tygodnia pracy. Zarówno jedna, jak i druga zasada musi być zrealizowana.
Ponadto pamiętać należy, że jedynie w wyjątkowych, enumeratywnie wymienionych w przepisach okolicznościach pracodawca może polecać pracownikom pracę w niedziele. Pozytywny katalog takich okoliczności określa art. 151(10) k.p.
Sobota stanowi normalny dzień pracy. Jeżeli bowiem, zgodnie z regulaminem pracy, sobota nie jest dniem wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy pracodawca może pracownikom planować pracę na ten dzień (bez względu na obowiązujący pracowników system czasu pracy).
Ustalony w regulaminie pracy rozkład czasu pracy powinien, co do zasady, określać, poza dniami i godzinami pracy pracowników, również dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Jeżeli zatem godnie z obowiązującym u danego pracodawcy rozkładem czasu pracy sobota nie jest dniem wolnym od pracy z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, to pracodawca może planować pracownikom pracę w tym dniu.
Z kolei jeśli praca w niedzielę jest dopuszczalna – należy pilnować, aby pracownik nie pracował w danym tygodniu więcej niż 5 dni, i aby pracownik pracujący w niedziele korzystał co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można udzielić całego przysługującego urlopu wypoczynkowego pracownikowi np. w lutym? Nadmieniam, że pracownik obsługi pracuje u nas już 6 lat w 3/4 etatu tj. przysługuje mu 15 dni urlopu rocznie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który jest w stanie nieczynnym od 1 września 2013, może wystąpić do dyrektora z wnioskiem o ocenę pracy?
- Powrót po urlopie rodzicielskim.
1. Nauczycielka - logopeda przebywająca obecnie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim wraca do pracy w marcu 2019 r. Na jej zastępstwo została zatrudniona inna osoba. Dyrektor chciałby, żeby umowa z zastępującym logopedą trwała do końca zajęć dydaktycznych w 2019 r. ze względu na specyfikę stanowiska (zmiana w trakcie roku szkolnego nie byłaby dobra dla uczniów). Mając na względzie fakt, iż po urlopie związanym z rodzicielstwem należy zapewnić pracownikowi powrót na to samo stanowisko, czy w sytuacji, kiedy nauczycielka sama napisze prośbę o przeniesienie (po powrocie) na stanowisko wychowawcy świetlicy - nie będzie to błędem, a jeśli nie będzie, to kiedy powinna zwrócić się z taką prośbą do pracodawcy - w maju 2018, kiedy trwa ruch kadrowy?
2. Jak postąpić w sytuacji, kiedy dla nauczycielki wracającej do pracy po urlopie rodzicielskim nie ma stanowiska, które uprzednio zajmowała. Sytuacja dotyczy edukacji wczesnoszkolnej. Obecnie w szkole jest 6 oddziałów (klas) III, natomiast przewidywana liczba oddziałów (klas) I w r. sz. 2018/2019, to zaledwie 3.
2a. Jaką podstawę prawną wypowiedzenia należy zastosować w stosunku do pozostałych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, kiedy większość z nich, to nauczyciele mianowani i niestety nie będzie dla nich zatrudnienia w edukacji wczesnoszkolnej (obecnie 6 oddziałów II, w nowym roku szkolnym klas I zaledwie 3)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodę na podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia (art.222 ustawy wprowadzającej ...) dyrektor wydaje w formie decyzji?
- Jak należy postąpić w przypadku prośby nauczyciela o zmniejszenie wymiaru czasu pracy ( z pełnego etatu na połowę?). Nauczyciel ma umowę na czas nieokreślony, jest mianowany.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe