Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Na podstawie art. 18 ust. 2 w zw. z ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910, trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy jest szkołą ponadpodstawową specjalną przeznaczoną wyłącznie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jest to szkoła innego typu niż technikum i szkoła branżowa I stopnia z oddziałami specjalnymi; w związku z tym po utworzeniu szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy można ją włączyć do istniejącego już zespołu szkół – art. 91 ust. 1 PO. Niedopuszczalne jest natomiast utworzenie „oddziałów przysposabiających do pracy” o 3-letnim cyklu kształcenia na etapie szkoły ponadpodstawowej w zespole, w technikum lub w szkole branżowej I stopnia bez utworzenia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Ustawodawca pojęcie „oddziały przysposabiającego do pracy” stosuje jedynie w przypadku oddziałów o takiej nazwie w szkołach podstawowych, które tworzy się dla uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia i nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie oraz którzy otrzymali promocję do klasy VII albo nie otrzymali promocji do klasy VIII - § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502 ze zm.); nie są to natomiast oddziały dla uczniów z niepełnosprawnościami wymienionymi w pytaniu i dotyczą innego etapu edukacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy do którego uczęszczają wychowankowie realizujący obowiązek szkolny i nauki i są niepełnosprawni intelektualnie ze sprzężeniami prowadzony przez stowarzyszenie ma obowiązek opracowania i wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w związku z nową ustawą z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1606) na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 z późn. zm.)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy kończą się zajęcia szkolne w roku 2010/11?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole niepublicznej (prywatne technikum) specjaliści w zakresie RODO, tzn. ADO, IOD, ABI, powinni mieć szkolenie w tym zakresie? Czy jest obowiązek powołania ABI/IOD? Czy prywatna szkoła ma obowiązek prowadzenia na stronie placówki BIP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie „ zapytanie o cenę” na zakup środków czystości? Szkoła przeprowadziła postępowanie (nie z ustawy o zamówieniach publicznych, a wg. wewnątrzzakładowych procedur –wartość zamówienia poniżej 30 tys. euro ) na zakup i dostawę środków czystości. Przystąpiły 3 firmy, wybrano ofertę najkorzystniejszą, poinformowano o wynikach wszystkich. Po 3 tygodniach oferent, który przegrał domaga się kserokopii oferty, faktury zakupu i zapowiada, że będzie kontrolował asortyment zakupu. Proszę o odpowiedź na pytanie i podstawę prawną: 1. Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie o zapytanie o cenę na zakup środków czystości mimo, że został poinformowany o wynikach? 2. Czy oferent który brał udział w postępowaniu i przegrał może sprawdzić ilość i asortyment dostarczonego towaru?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać program nauczania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe