Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zarząd Związku “Solidarność” udzielił pracownikowi szkoły (nauczycielowi) szczególnej ochrony stosunku pracy od dnia 9 marca 2022 r. na okres 2 lat (do 9 marca 2024 r.) i rok po jej upływnie. Nie wiadomo czy pracownik jest w zarządzie – nie wynika to z pisma. Zarząd upoważnił pracownika do reprezentowania Związku w sprawach dotyczących: BHP w placówce szkoły, organizacji pracy w placówce, przyznawania pracownikom środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opiniowania wniosków o nagrody i odznaczenia, opiniowania dodatków motywacyjnych z wyjątkiem spraw pracowniczych dotyczących zwolnień, zmian warunków pracy i płacy oraz regulaminów funkcjonujących w placówce. Czy miał takie prawo i na jakiej podstawie prawnej?
Szczególna ochrona stosunku pracy działacza związkowego została uregulowana w art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 263). Na podstawie ww. przepisu zakładowa organizacja związkowa może podjąć uchwałę, w której wskaże, że ochroną z art. 32 obejmuje członka zarządu zakładowej organizacji związkowej albo innego pracownika, który też jest członkiem związku zawodowego, który jednocześnie jest upoważniony do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Czas trwania ochrony określa art. 32 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. Ochrona przysługuje przez okres wskazany uchwałą zarządu, a po jego upływie dodatkowo przez czas odpowiadający połowie okresu wskazanego uchwałą, jednak nie dłużej niż rok po jego upływie.
W świetle art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych, a także jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji. Oznacza to, że związek zawodowy może zdecydować, po pierwsze kto spośród członków związku zawodowego będzie odpowiedzialny za reprezentowanie organizacji wobec pracodawcy, pod drugie – kogo objąć szczególną ochroną przed rozwiązaniem lub wypowiedzeniem stosunku pracy.
W przypadku wskazanym w pytaniu umocowanie do reprezentacji związku zawodowego w sprawach z zakresu prawa pracy zostało ograniczone do katalogu spraw wskazanych w uchwale. Z zasady takie działanie zakładowej organizacji związkowej jest zgodne z prawem. Jeżeli pracodawca powziął wątpliwości co do prawidłowości udzielenia umocowania do reprezentacji powinien zasygnalizować jej organizacji związkowej. Pracodawca w sprawie dotyczącej przywrócenia do pracy może skutecznie powoływać się na naruszenie statutu, jeżeli sygnalizował swoje obiekcje, a organizacja związkowa je ignorowała. Jeżeli jednak pracownik realnie reprezentuje związek zawodowy wobec pracodawcy, zarzut uchybienia statutowi nie prowadzi do uchylenia ochrony przewidzianej w art. 32 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych (wyrok Sądu Najwyższego z 13 września 2017 r., I PK 338/16).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź
Czy nauczyciele praktycznej nauki zawodu pracujący na warsztatach szkolnych, które znajdują się w Zakładzie Poprawczym mają obowiązek realizowania godzin wynikających z art. 42 KN. Jeżeli tak , to w jaki sposób rozliczać te godziny. Niektórzy nauczyciele realizują część swojego pensum w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole zawodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem osobą pełniącą obowiązki dyrektora szkoły - 16 maja stawałam do konkursu na dyrektora. W pracach komisji konkursowej z organu prowadzącego uczestniczyli: wicestarosta, etatowy członek zarządu i przewodniczący komisji edukacji. Moje pytanie brzmi; 1. Czy w pracach komisji może uczestniczyć wicestarosta jako osoba pełniąca funkcję w organie prowadzącym?; 2. Drugi członek komisji - przewodniczący komisji edukacji (funkcja w organie), jest jednocześnie kolegą mojej kontrkandydatki w konkursie (razem pracują w jednej szkole). Czy taka sytuacja jest zgodna z przepisami? Nadmieniam, że ta pani wygrała konkurs.; 3. Zarząd powiatu podjął uchwałę o rozstrzygnięciu konkursu już następnego dnia, nie czekając na ewentualne odwołania. Czy uchwała została zgodnie z procedurami/przepisami?; 4. 19 maja złożyłam pismo do starosty zgłaszając zastrzeżenia dotyczące zasadności i poprawności powołania członków komisji konkursowej. Do chwili obecnej,tj. do 14.06., nie otrzymałam odpowiedzi w tejże sprawie. Jaki termin ma organ na odpowiedź?; 5. W swoim piśmie nadmieniłam również, że koncepcja rozwoju szkoły przedstawiona przez kontrkandydatkę oparta była na nieprawdziwych informacjach o szkole, często obrażających pracę nauczycieli i rodziców. Poza tym zdecydowana większość tejże koncepcji była kopia z innej szkoły.
Bardzo proszę o możliwie szybką odpowiedź, gdyż nie wiem. co dalej robić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo należy przechowywać dzienniki szkolne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, który budzi ogromne wątpliwości.
Gminny ośrodek pomocy społecznej prowadzi dożywianie dzieci w szkołach, przedszkolach w ramach realizacji programu”Posiłek w domu i w szkole”.
Programem objęte są tylko dzieci pochodzące z rodzin o niskim kryterium dochodowym.
Do chwili obecnej ośrodek pomocy organizował przetarg na dostarczanie posiłków dla naszej szkoły w formie cateringu. Płatnikiem był urząd gminy i gminny ośrodek pomocy społecznej. Natomiast od stycznia zobowiązano szkołę do zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W tej sytuacji obowiązek stosowania ustawy jest niejako przerzucany na szkołę. Nasza szkoła nie posiada własnej stołówki i nie posiadamy środków na ten cel, gdyż jesteśmy szkołą niepubliczną prowadzoną przez stowarzyszenie. W przetargu trzeba podać cenę za jeden obiad i wartość całego zamówienia. Ten ogłasza przetarg kto ma pieniądze przyznane na ten cel i płaci za posiłki. Dyrektor odpowiada za organizację np. zapewnia pomieszczenia gdzie dzieci będą spożywać posiłki, w jakich godzinach?.
Taka sytuacja budzi we mnie szereg pytań :
1. Kto w takiej sytuacji powinien ogłosić przetarg?
2. Czy dyrektor może nie zgodzić się na organizowanie przetargu ?
3. Na jakiej podstawie „ zamawiający” miałby brać na siebie takie zobowiązanie?
4. Co się stanie kiedy nie wyłonimy wykonawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy sekretarz szkoły może podpisać odpis arkusz ocen stwierdzając, że jest kopią oryginału?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe