Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zbliża się koniec roku należny wykonać inwentaryzację roczną. Czy wszystkie składniki majątkowe w szkole (np. wyposażenie wszystkich klas i pomieszczeń) należny spisywać tak jak podczas inwentaryzacji raz na 4 lata czy tylko spisać wyposażenie zakupione w ciągu roku , sprawdzić i uzgodnić z DBFO stan ksiąg? Oczywiście poza spisem magazynów, druków ścisłego zarachowania i kasy.
Sposób i zakres przeprowadzania inwentaryzacji powinien być określony w przyjętych przez jednostkę zasadach rachunkowości z uwzględnieniem zapisów rozdziału 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.). Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości szkoły przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:
1) aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
2) aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
3) środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a także aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1 i 2 - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację:
- składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym;
- nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.
Metoda inwentaryzacji spisu z natury jest stosowana do składników majątku dających się policzyć, zmierzyć, zważyć, itp., zaś porównania danych ewidencyjnych z dokumentami obejmuje inwentaryzację pozostałych składników aktywów i pasywów oraz niezinwentaryzowanych na koniec roku obrotowego. Zatem do ustalenia wyposażenia klas i pomieszczeń generalnie najwłaściwsza jest metoda spisu z natury, chyba że zasady rachunkowości dopuszczają metodę porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Z treści ustawy o rachunkowości wynika, że pełna inwentaryzacja środków trwałych może być przeprowadzana raz na 4 lata jeśli teren szkoły jest strzeżony, w przeciwnym razie inwentaryzacji takiej należy dokonywać co roku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieje podstawa prawna określająca wotum zaufania wobec nauczyciela?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli szkoła nie ma sztandaru, to czy w statucie powinien być opisany ceremoniał pocztu flagowego, ślubowanie itp.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę sprecyzować zapisu w waszym regulaminie Rady Pedagogicznej "Dopuszcza się możliwość protokołowania elektronicznego posiedzeń Rady Pedagogicznej". Zapis rozumiem jako prowadzenie protokolarza w pamięci komputera więc czy istnieje przy tej okazji specjalny podpis elektroniczny? Jak nowy nadzór odniesie się do tej formy? 2.Nie znalazłem w portalu Regulaminu szkoły. Konkretnie gimnazjum. 3.Jak zgodnie z pzepisami powinna wygladać oraz być prowadzona księga protokołów Rady Pedagogicznej?.Czy uchwały i wnioski mogą być prowadzone w osobnej ksiedze?Jak prawidłowo dokumentować i prowadzić wszelkiego rodzaju sprawozdania?Forma elektroniczne w mojej opini byłaby najlepszym rozwiązaniem.
- W tym roku rodzice dzieci w przedszkolu niepublicznym życzą sobie lekcji religii dla swojego dziecka. Kto płaci księdzu za wykonaną pracę? Właściciel czy jest inna możliwość?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice chcą kupić dla dzieci, do sal lekcyjnych szafki z szufladami. Czy te meble muszą mieć jakiś certyfikat, czy mogą być z IKEA? Czy muszą być z fabryk produkujących meble typowo szkolne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe