Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zbliża się koniec roku należny wykonać inwentaryzację roczną. Czy wszystkie składniki majątkowe w szkole (np. wyposażenie wszystkich klas i pomieszczeń) należny spisywać tak jak podczas inwentaryzacji raz na 4 lata czy tylko spisać wyposażenie zakupione w ciągu roku , sprawdzić i uzgodnić z DBFO stan ksiąg? Oczywiście poza spisem magazynów, druków ścisłego zarachowania i kasy.
Sposób i zakres przeprowadzania inwentaryzacji powinien być określony w przyjętych przez jednostkę zasadach rachunkowości z uwzględnieniem zapisów rozdziału 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.). Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości szkoły przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:
1) aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
2) aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
3) środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a także aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1 i 2 - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację:
- składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym;
- nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.
Metoda inwentaryzacji spisu z natury jest stosowana do składników majątku dających się policzyć, zmierzyć, zważyć, itp., zaś porównania danych ewidencyjnych z dokumentami obejmuje inwentaryzację pozostałych składników aktywów i pasywów oraz niezinwentaryzowanych na koniec roku obrotowego. Zatem do ustalenia wyposażenia klas i pomieszczeń generalnie najwłaściwsza jest metoda spisu z natury, chyba że zasady rachunkowości dopuszczają metodę porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Z treści ustawy o rachunkowości wynika, że pełna inwentaryzacja środków trwałych może być przeprowadzana raz na 4 lata jeśli teren szkoły jest strzeżony, w przeciwnym razie inwentaryzacji takiej należy dokonywać co roku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Osoba fizyczna (radny)chce przekazywać szkole darowiznę pieniężną (co miesiąc po 300,00 zł) z przeznaczeniem na dożywianie dzieci z biednych rodzin, których dochód przekracza nieznacznie kwotę uprawniającą do korzystania z opieki społecznej, wybranych przez szkołę. W jaki prawny sposób szkoła może przyjąć tę darowiznę ( szkoła nie ma i nie będzie miała rachunku dochodów własnych, nie jest też możliwe skorzystanie z rachunku Gminy). Czy te wpłaty mogłyby wpływać na rach. Rady Rodziców, z którego byłyby przelewane na rachunek żywieniowy razem ze wszystkimi wpłatami za żywienie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września zatrudniam w SP na kilka godzin nauczyciela etyki. Jak mogę zgodnie z przepisami zorganizować lekcje, jeżeli na poziomie klas I-III zgłosiło się 9 osób, a na poziomie IV-VI - 5 osób?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jaką dokładnie podstawę prawną muszę się powołać we wniosku o dopuszczenie programu w Branżowej szkole I stopnia i czy termin 15.06 się zmienił?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Słuchacz w szkole dla dorosłych w systemie zaocznym złożył podanie do dyrektora szkoły w sprawie zgłoszenia go do ubezpieczania zdrowotnego. Uzasadnia, że nie może być ubezpieczony przy rodzicach. Czy szkoła dla dorosłych w systemie zaocznym powinna w takim przypadku zgłosić słuchacza do ubezpieczenia? Jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna i jakie dokumenty szkoła powinna wypełnić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zeszłym roku szkolnym w szkole były prowadzone dwa dzienniki lekcyjne _ wersja papierowa oraz w formie pilotażowej e-dziennik. Nie mieliśmy zgody z JST na prowadzenie wersji elektronicznej. W szkole był uczeń, który w I semestrze uczęszczał na lekcje religii (miał wystawioną ocenę), a w II semestrze matka zawiesiła jego uczęszczanie na katechezę. W wersji papierowej na koniec roku ma wstawioną kreskę (podobnie w arkuszu ocen). W e-dzienniku ma zapisane (nie uczęszczał). Obecnie matka domaga się, żeby napisać oceny z obu dzienników, aby mogła je porównać. Wizytator KO nie przyjmuje argumentu, że e-dziennik był testowany. Twierdzi, że oba dzienniki są równorzędnymi dokumentami i ma być w nich to samo. Zarzuca szkole niezgodność w dokumentach szkolnych. Jak podejść do tego problemu? Który dziennik jest dokumentem? Nie ukrywam, że pisma wyjaśniające są wysyłane do wizytatora kilkakrotnie. Teraz już sama nie wiem, jak to rozstrzygnąć. Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe