Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu poniższego problemu. Od 01.09. 2017 r. gimnazjum, którego jestem dyrektorem jest wygaszane. Istniejące budynki szkoły podstawowej i gimnazjum zlokalizowane są w sąsiedztwie (połączone boiskami, wspólne wykorzystywaną salą gimnastyczną). Od 01. 09. 2017 r . uczniowie klas VII szkoły podstawowej uczęszczać będą na lekcje biologii, chemii, geografii do budynku gimnazjum (ok. 300 m). Godziny te realizować będą w ramach uzupełniania etatów nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. W jaki sposób w świetle obowiązujących przepisów oświatowych, formalnie i merytorycznie należy rozwiązać fakt przebywania uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum ? Czy np. na zasadzie porozumienia dyrektorów, decyzji organu prowadzącego ? Jakie treści należy uwzględnić w pismach ? W nawiązaniu do problemu pojawiają się wątpliwości: kto winien odpowiadać za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum? Czy ten obowiązek może być nałożony na dyrektora gimnazjum, nauczycieli uzupełniających etaty w szkole podstawowej, a zatrudnionych w gimnazjum, bądź zatrudnionych wyłącznie w gimnazjum?
Jeśli organ prowadzący nie zdecydował o wykorzystywaniu budynku gimnazjum na potrzeby szkoły podstawowej w uchwale dostosowującej sieć szkół do nowego ustroju szkolnego (art. 206 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60), gdy budynek gimnazjum został oddany w trwały zarząd dyrektorowi gimnazjum lub dyrektor gimnazjum jest pełnomocnikiem organu prowadzącego do dysponowania mieniem (art. 43 ust. 2 pkt 3 z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Dz.U. z 2016 r., poz. 2147, art. 98 KC), dyrektorzy szkół powinni zawrzeć umowę użyczenia lokalu najpóźniej do dnia wygaszenia gimnazjum, na podstawie której uczniowie szkoły podstawowej będą nieodpłatnie korzystali z pomieszczeń gimnazjum (art. 710 i n. KC). Jeśli dyrektor gimnazjum nie jest umocowany do działania w sprawach majątkowych za organ prowadzący, gdy budynek szkoły stanowi własność gminy, zasady korzystania przez szkołę podstawową z budynku gimnazjum określi organ prowadzący (art. 25 ust. 1 UoGN). Za bezpieczeństwo uczniów szkoły podstawowej będzie odpowiadał dyrektor szkoły podstawowej oraz nauczyciele realizujący z nimi zajęcia, czyli zatrudnieni w gimnazjum i uzupełniający etat w szkole podstawowej (art. 6 pkt 1, art. 7 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinien być przeprowadzony egzamin z wych. fiz. i zajęć artystycznych dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel skończył studia podyplomowe grantowe i uzyskał kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu). Jednak dyplomu nie przyniósł, bo tego przedmiotu nie chce uczyć. Brakuje etatu dla niego z przedmiotu wiodącego i parę godzin miał uczyć tego drugiego. Jest od sześciu lat chroniona przez ZZ. Co zrobić, jeżeli dyplomu nie przyniesie? Jeżeli przydzielić jej godziny z przedmiotu wiodącego, trzeba będzie dać zniżkę godzin innej nauczycielce. Zresztą nie zrobię tego. Jestem zdruzgotana postawą n-la, który nie patrzy na to, ze jego koleżanka możne nie mieć etatu. Czy jest jakaś podstawa prawna związana ze studiami grantowymi, która mówi o tym, że po skończeniu takich , nauczyciel ( jeżeli jest taka potrzeba) powinien nauczać przedmiot na który zdobył kwalifikacje. I jak długo ZZ mogą chronić jednego pracownika?
- Jeśli rodzic w lipcu 2017 r. dostarczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną, to ucznia z takim orzeczeniem wykazywać w liście do starostwa od 1 sierpnia czy dopiero we wrześniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
Czy w dodatkowe dni wolne od nauki, ustalane przez dyrektora szkoły, nauczyciel musi być obecny w szkole według swego planu lekcji (np. 5 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe