Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
10 czerwca 2015 roku minister Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych. Kiedy wchodzi w życie, czy już obowiązuje, jakie zmiany niesie?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 r. Główne zmiany dotyczą m.in.:– możliwości zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie – jak dotąd - zwolnienie z realizacji tych zajęć w całości na okres zawarty w tym zwolnieniu. Podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych lub – jakiego rodzaju ćwiczeń uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres;– określenia funkcji, jakie spełnia ocenianie bieżące ucznia, co jest związane z wprowadzeniem możliwości ustalania ocen bieżących w formie opisowej na każdym etapie edukacyjnym. Ocenianie bieżące przekazuje informacje o poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia, jak też jego zaangażowaniu w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności oraz pokonywaniu trudności. Ponadto poprzednie rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. (z wieloma zmianami), oprócz warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy dotyczyło również przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Obecnie są odrębnymi rozporządzeniami.
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń który rozpoczął naukę w roku szkolnym 2014/2015 wybierając dwa przedmioty w rozszerzeniu musi je zdawać na maturze i czy żeby otrzymać świadectwo maturalne musi je zdać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za odpowiedź na moje pytanie CZY SZKOŁA NIE MUSI JUŻ ORGANIZOWAĆ DYŻURÓW DLA DZIECI W PRZERWIE ŚWIĄTECZNEJ WG ROZPORZĄDZENIA Z DNIA 11 SIERPNIA 2017? Niestety odpowiedź Państwa nie rozwiała moich wątpliwości. Oczywiście wiem, że dni podczas wiosennej i zimowej przerwy świątecznej NIE SĄ DNIAMI WOLNYMI OD PRACY DLA NAUCZYCIELI, ale moje pytanie brzmi: Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy VII szkoły publicznej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie lekkie) jest zwolniony z nauki drugiego języka? Jeżeli takie zwolnienie mu przysługuje, to jakie ma mieć zajęcia w czasie, gdy jego oddział ma zajęcia z drugiego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć dziecko do szkoły masowej (gimnazjum, do klasy III) ze szkoły specjalnej z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (lekkie upośledzenie umysłowe) na prośbę rodziców?
- W e-letterze z portalu E-Serwis Oświatowy z dn. 27.11.2014. jest artykuł: "Za dni wolne od zajęć należy się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe", w którym autorka przytaczając odpowiedź z 10 czerwca 2009 r. Sekretarza Stanu w MEN na interpelację nr 9686 posła Piotra Stanke z 26 maja 2009 r., nr SPS-023-9686/09, w sprawie rozliczania i organizacji pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych, stwierdza, że: jeśli nauczyciel nie miał możliwości realizacji w taki dzień godzin ponadwymiarowych (np. nie był zobowiązany do wykonywania innych zadań), do celów obliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dzień ten traktuje się jako dzień, kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy. Rok wcześniej (maj 2013 r.) również e-letterem otrzymałam z E-serwisu Oświatowego wiadomość z informacją: “ Wynagrodzenie za przydzielone godziny ponadwymiarowe przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną zrealizowane. art. 39 ust. 4. KN: Składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych wynagrodzenie może być wypłacone w jednym z ostatnich pięciu dni miesiąca lub w dniu wypłaty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3. Biorąc udział w szkoleniu, konferencji nauczyciel nie realizuje swoich godzin ponadwymiarowych, więc dodatkowe wynagrodzenie nie należy się. Praca realizowana w formie szkolenia, konferencji jest pracą wynikającą z innych zadań niż prowadzenie lekcji, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i za to nauczyciel otrzymuje swoją niepomniejszoną pensję. Niestety, za godziny ponadwymiarowe nie ma podstaw do zapłaty. “ Moi nauczyciele mają pretensje, dlaczego nie płaci się za godziny ponadwymiarowe, gdy oni są na szkoleniu, które służy później ich lepszej pracy na rzecz szkoły, ucznia? Jaka jest prawda?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe