Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń klasy VII szkoły publicznej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie lekkie) jest zwolniony z nauki drugiego języka? Jeżeli takie zwolnienie mu przysługuje, to jakie ma mieć zajęcia w czasie, gdy jego oddział ma zajęcia z drugiego języka?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) w załączniku nr 1 określa ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. W części tabeli przeznaczonej dla klas IV–VIII „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą” w pkt 3 określono obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin w klasie drugiego języka nowożytnego. W przypisie 9 do pkt 3 wskazano, że obowiązkowy wymiar godzin drugiego języka nowożytnego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
W stosunku do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną lekką nie powstaje obowiązek nauki drugiego języka. Przepisy prawa przewidują, że z zasady uczeń ten nie uczy się drugiego języka. Skoro obowiązek nie powstaje, to nie ma podstaw do zwolnienia ucznia z obowiązku nauki drugiego języka, tak jak w przypadku § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534).
Reasumując, uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, gdyż nie jest tym obowiązkiem objęty. Uczeń powinien mieć możliwość uczęszczania na zajęcia techniki (zajęcia indywidualne albo z klasą programowo niższą).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto możne prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną? Jedną z nich jest niepełnosprawność intelektualna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy regulują ocenę pracy nauczyciela od 01.01.2019r?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła zamierza stworzyć profil mundurowy z zakresu pożarnictwa. Organ prowadzący wyraził zgodę na wprowadzenie profilu. Czy w planie nauczania zajęcia z zakresu pożarnictwa mogą być obowiązkowe, tj. uczniowie będą oceniani, ocena będzie wliczana do średniej, czy też mają być przedmiotami dodatkowymi gdzie uczniowie nie będą oceniani lub ocena nie będzie wliczała się do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 3 lat jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarcza jestem właścicielem i organem prowadzącym dobrze prosperującego przedszkola niepublicznego w wynajmowanym budynku.
Od stycznia 2017 roku otrzymuje dotację z Urzędu miasta. Z powodów osobistych muszę sprzedać przedszkole. Nazwa przedszkola, kadra pedagogiczna, wyposażenie wszystko zostaje. Jedyna rzecz jaka się zmienia to właściciel, który będzie nowym organem prowadzącym przedszkole od września 2019 roku. Czy dotacje przejdą na nowy organ prowadzący, który też będzie osobą fizyczną prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą? Jaką dokumentację muszę złożyć w urzędzie miasta aby nowa osoba została wpisana jako organ prowadzący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe