Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informacje na temat zwolnień z lekcji religii. Czy dyrektor szkoły zwalnia ucznia z religii na podstawie jego decyzji? (jeśli tak to poproszę o podstawę prawną i wzór takiej decyzji). Czy rodzic powinien napisać podanie do dyrektora o zwolnienie z religii czy wystarczy ustna decyzja i dyrektor ma wydać decyzje?
Z dniem 1 września 2016 r. określono nowe zasady dotyczące umieszczania ocen z religii i z etyki na świadectwach szkolnych. Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkół, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się: poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć (bez żadnych dodatkowych adnotacji), ocenę z religii albo z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena, ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i na zajęcia z etyki.Pozostałe zasady dotyczące organizowania nauki religii i etyki, przedstawione w informacjach publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w poprzednich latach, nie uległy zmianie. Dla przypomnienia prezentujemy jednak kilka z nich poniżej.Organizacja zajęć religii i etyki w szkoleReligia (określonego wyznania) i etyka są zajęciami, w których uczeń uczestniczy na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii, z etyki lub w zajęciach z obu przedmiotów jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia.Szkoła nie może domagać się od rodziców lub pełnoletniego ucznia oświadczenia o nieuczęszczaniu na lekcje religii lub etyki. Należy jednak poinformować szkołę, także w formie pisemnego oświadczenia o ewentualnym wycofaniu wcześniej złożonego oświadczenia deklarującego udział ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki.Oświadczenia w sprawie udziału ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki, istotne dla organizacji pracy szkoły, są dokumentami zawierającymi dane osobowe. Zatem informacje w nich zawarte mogą być przetwarzane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.Dyrektor szkoły, umieszczając zajęcia z religii i z etyki w planie zajęć szkolnych powinien uwzględnić różne uwarunkowania istotne dla planowania pracy szkoły (środowiskowe, lokalowe, kadrowe, komunikacyjne). Powinien on wybrać rozwiązanie, które wszystkim uczniom – zarówno biorącym udział w zajęciach z religii i/lub z etyki jak i nieuczestniczącym w zajęciach z tych przedmiotów – zapewni właściwą opiekę i bezpieczeństwo. Dodatkowo należy umożliwić ewentualnym chętnym udział w zajęciach z obu omawianych przedmiotów.
Podstawa prawna:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń, który nie otrzymał promocji w II klasie gimnazjum, w roku szkolnym 2018/19 uczy się w klasie ósmej szkoły podstawowej, którą poprzednio ukończył. Jakie oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w tym roku powinny się znaleźć? Tylko te z ósmej klasy? Czy należy uwzględnić i te przedmioty, których uczył się w 6-letniej szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokładną interpretację. Czy wychowawca internatu w SOSW jest zobligowany do realizacji dodatkowej godziny? Czy dotyczy to obecnie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w placówce? Jeśli tak to czy nauczyciele terapeuci, nauczyciele świetlicy, nauczyciele biblioteki zatrudnieni w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym będą realizować w/w godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który ma orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niedowidzenie i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim może być zwolniony na egzaminie gimnazjalnym z języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie 6 język niemiecki (drugi język) jest w ramach godzin organu prowadzącego. Czy w takim wypadku dyrektor wydaje decyzję administracyjną o zwolnieniu ucznia z głęboką dysleksją z takich zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgłosiła się do nas, do klasy 1 liceum ogólnokształcącego dla dorosłych uczennica, która przez ostatnie 10 lat mieszkała we Włoszech. Ma skończona podstawówkę w Polsce i gimnazjum we Włoszech. W związku z tym nie ma oceny z języka polskiego. Czy musi nadrabiać różnice programowe i konieczne jest przyznanie jej dodatkowych godzin języka polskiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe