Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie czy obowiązkiem jest by w każdej szkole była pielęgniarka szkolna, jeżeli tak, to poproszę o podanie podstawy prawnej i czy za podstawową opiekę pielęgniarską w szkole odpowiedzialny jest bezpośrednio dyrektor szkoły czy organ prowadzący powinien zapewnić taka opiekę?
Zatrudnienie pielęgniarki w szkole odbywa się na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartej pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego Narodowego Fundusz Zdrowia (art. 132). Organizację opieki zdrowotnej nad uczniami określają także: 1) rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą; 2) rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, załącznik Nr 4 - Wykaz świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej udzielanych w środowisku nauczania i wychowania oraz warunki ich realizacji, określa wymagania m.in. w zakresie: a) kwalifikacji pielęgniarki szkolnej, b) wymiaru czasu pracy (dostępności), c) warunków lokalowych d) wyposażenia w sprzęt, aparaturę medyczną i produkty lecznicze; 3) regulacje wewnętrzne - zarządzenia Prezesa Funduszu, który kontraktuje i finansuje świadczenia z zakresu medycyny szkolnej, w szczególności zarządzenie Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna. W związku z tym pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką, z uwzględnieniem typów szkół, oraz planu godzin lekcyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy pielęgniarki szkolnej. Harmonogram jest załącznikiem do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawieranej z Funduszem. Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ma charakter umowy cywilnoprawnej, odpłatnej. Opieka profilaktyczna nad uczniami jest wykonywana w szkole – w gabinecie profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej we współpracy z dyrektorem szkoły na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Zdrowia. Oznacza to, że pielęgniarka szkolna nie jest pracownikiem szkoły, nie wykonuje usług na zlecenie dyrektora szkoły, ani organu prowadzącego, jest natomiast świadczeniodawcą realizującym określone w umowie z Funduszem zadania, w trakcie których współpracuje z dyrektorem szkoły wykonując zadania profilaktyki nad uczniami danej szkoły do czasu jej ukończenia. Opinia prawna dotycząca zasad organizacji udzielenia ...oipip.opole.pl/wpcontent/.../opinia_prawna_pielegniarki_szkolne.pdf
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności w art. 92.; 2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (ze zm.); 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (ze zm.)l; 4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą; 5. Zarządzenie Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna; 6. Współdziałanie pracowników szkoły i pielęgniarki lub higienistki szkolnej dla poprawy jakości i skuteczności działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia społeczności szkolnej - wytyczne Instytutu Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej, Warszawa 2003.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy sytuacji, w której nauczyciel jest zatrudniony w szkole na pełny etat, a jednocześnie ma odrębną umowę w innej szkole(np. na 6/18 etatu). Czy nauczyciel ten może żądać od dyrektora szkoły ułożenia planu lekcji tak, aby dostosować plan lekcji w szkole macierzystej do planu lekcji w II pracy? Czy nauczyciel ten może również tłumaczyć fakt nieuczestniczenia w szkoleniu, albo notoryczne spóźnianie się na posiedzenie Rady Pedagogicznej, zajęciami w innej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące planu dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, zał. nr 12. Jeżeli słuchacz wybierze przedmioty rozszerzone: j. polski i matematyka to czy realizuje obydwa przedmioty uzupełniające: historię i społeczeństwo oraz przyrodę, ponieważ nie wybrał historii, geografii, biologii, fizyki, chemii. Ale jeżeli będzie realizował obydwa przedmioty to liczba godzin w semestrze przekroczy 152 godz.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy zatrudnionego w szkole nauczyciela emeryta, który nie ma aktualnej oceny pracy. Czy dyrektor szkoły musi dokonać oceny pracy nauczyciela emeryta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel fizyki, który ukończył drugi kierunek ekonomi bez podziału na specjalności w świetle obecnego prawa może uczyć przedmiotu - podstawy przedsiębiorczości w szkole branżowej pierwszego stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe