Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy sytuacji, w której nauczyciel jest zatrudniony w szkole na pełny etat, a jednocześnie ma odrębną umowę w innej szkole(np. na 6/18 etatu). Czy nauczyciel ten może żądać od dyrektora szkoły ułożenia planu lekcji tak, aby dostosować plan lekcji w szkole macierzystej do planu lekcji w II pracy? Czy nauczyciel ten może również tłumaczyć fakt nieuczestniczenia w szkoleniu, albo notoryczne spóźnianie się na posiedzenie Rady Pedagogicznej, zajęciami w innej szkole?
Na wszystkie pytania odpowiedź brzmi: nie.
Nauczyciel pracuje w szkole macierzystej w wymiarze tygodniowym nieprzekraczającym 40 godzin (art. 42 KN) - w tym zajęcia dydaktyczne - tzw. pensum w zależności od tego, czy jest nauczycielem przedmiotu, czy nauczycielem pedagogiem, czy nauczycielem/wychowawcą świetlicy itp. Poza zajęciami dydaktycznymi realizuje i wykonuje inne czynności do których zobowiązuje go statut szkoły, rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa (np. dyżury szkolne), ustawa - Karta Nauczyciela, rozporządzenie w sprawie oceniania pracy nauczyciela.
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.).
Rozdział 2
Obowiązki nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (ze zm.).
§ 2. 6. Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art. 4 ustawy, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela - ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
(…)
8. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:
1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych
wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami),
3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym,
4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia,
z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb,
5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na terenie szkoły mam zakładową organizację związkową, która ma powołanego przewodniczącego i cały zarząd - to jest ZNP. Mam również informację od związku Solidarność, że na terenie zakładu mam jednego członka tego związku.
Czy wszystkie sprawy wymagające konsultacji lub opinii związków zawodowych ustalam z zakładowymi związkami i związkami zewnętrznymi, do których należy jeden pracownik? Czy są określone konkretne rzeczy, które powinnam z nimi konsultować – chodzi o Solidarność (co do ZNP nie mam wątpliwości, bo to jest zakładowa komórka).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może nie otrzymać dodatku motywacyjnego pomimo, że spełnia kryteria ujęte w uchwale Rady Gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji nt.:
1. Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna powinna zatrudniać psychologa, pedagoga, logopedę, doradcę zawodowego na podstawie Karty Nauczyciela? Czy od tych osób wymagane jest przygotowanie pedagogiczne?
2. Czy pracownicy pedagogiczni i niepadagogiczni zatrudnieni przez niepubliczną poradnię powinni być w świetle nowych przepisów (nowelizacja Karty Nauczyciela 01.09.2018) zatrudnieni na umowę o pracę, a jeśli tak, to czy jest określony minimalny wymiar zatrudnienia?
3. Czy nowelizacja zabrania niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej zawierania umów o współpracę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- a oto kolejny przypadek: nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL i NAZWISKA (imię pozostało) u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy nr PESEL i NAZWISKO (imię pozostało dotychczasowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe