Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Cz nauczyciel, który w 1993r ukończył trzyletnie studium katechetyczne prowadzone przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku ma kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej. Brak kwalifikacji zarzuca wizytator
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 6.09.2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN 2000, nr 4, poz. 20) na ten temat wypowiada się w § 1-3. Jeśli chodzi o kierunek studiów, który daje uprawnienia katechetyczno-pedagogiczne zgodnie z wymaganym prawem, konieczne jest ukończenie studiów magisterskich lub licencjackich na kierunku teologia, bądź uzupełnienie ich na studiach podyplomowych z kierunkiem - teologia. Konieczne jest przy tym przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne, a nie ogólne przygotowanie pedagogiczne, co wynika z § 4 Porozumienia, w którym mówi się o nabyciu wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki, nauczanych w powiązaniu z teologią.
§5. Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie porozumienia, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości i ukończyli instytut wyższej kultury religijnej, studium katechetyczne lub kursy katechetyczne mogą nauczać religii w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 2 do dnia 31 sierpnia 2006 r.
Zatem z w/w § 5 wynika, że nauczyciel utracił uprawnienia z dniem 31.08.2006 r.
§2. Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach zasadniczych oraz w przedszkolach, sześcioletnich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. b) ustawy, posiadają:
1) Osoby wymienione w § 1.
2) Osoby świeckie i zakonne, które posiadają dyplom ukończenia kolegium teologicznego.
3) Alumni wyższych diecezjalnych lub zakonnych seminariów duchownych oraz studenci wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku jeśli kontynuują studia.
w §1 czytamy:
Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach średnich ogólnokształcących i średnich zawodowych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", z wyjątkiem dwuletnich szkół zawodowych, posiadają:
1) Księża, którzy ukończyli wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymują się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium.
2) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne.
3) Alumni wyższych seminariów duchownych po ukończeniu piątego roku studiów.
4) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub kolegium teologicznego prowadzonego zgodnie z zasadami ustalonymi przez Konferencję Episkopatu Polski, zwanego dalej "kolegium teologicznym".
§4.
1. Ilekroć w niniejszym porozumieniu jest mowa o przygotowaniu katechetyczno-pedagogicznym, należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki; nauczanych w powiązaniu z teologią w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
2. O posiadaniu przygotowania katechetyczno-pedagogicznego świadczy dokument ukończenia wyższego seminarium duchownego albo dyplom (zaświadczenie) innej szkoły wyższej, kolegium teologicznego, albo świadectwo ukończenia kursu katechetyczno-pedagogicznego prowadzonego przez kolegium teologiczne, wyższe seminarium duchowne lub inną szkołę wyższą.
Według w/w Porozumienia kwalifikacje winny mieć charakter pedagogiczny i przedmiotowy.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że kwalifikacje pedagogiczne obejmują:
a) 270 godzin z pedagogiki, psychologii, dydaktyki, katechetyki oraz
b) 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wicedyrektor wystąpił z wnioskiem o urlop okolicznościowy związany z obroną pracy doktorskiej (28 dni), następnie chcialby wykorzystać 35 dni urlopu wypoczynkowego za 2018 rok, a potem wystąpić o urlop dla poratowania zdrowia. Mając takie informacje, na piśmie czy mogę i kiedy odwołać go z pełnienia funkcji wicedyrektora jeśli sam nie złoży rezygnacji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel logopeda dyplomowany zatrudniony na podstawie mianowania na pełny etat 25/25.Od 01.09.2018 ten nauczyciel logopeda będzie miał 0,25 et.(5,5/22) logopedy i 15 godzin 15/20 rewalidacji.Jaki dokument powinnam przygotować dla tej Pani w związku z tą zmianą?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dość często bierze krótkie 2-3 dniowe zwolnienia lekarskie. W związku z powyższym i pomimo zastępstw nie ma możliwości zrealizowania podstawy programowej w klasie programowo najwyższej. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor szkoły? Czy prawne jest przydzielanie takiemu nauczycielowi zastępstw płatnych po lekcjach danej klasy po za ich normalnym planem lekcji? Jaka jest podstawa prawna?
- Proszę o poradę w sprawie nauczycielki, która nie zgadza się z zastosowanym przez kadrową zapisem odnośnie obliczenia stażu pracy. Nauczycielka pracowała w kilku różnych miejscach, przez kilka miesięcy była bezrobotna. Wszystkie te okresy pracy zostały wprowadzone przez kadry. Dylemat dotyczy jednego roku, w którym pani w jednym zakładzie pracy wzięła urlop bezpłatny (szpital, tam była pielęgniarką), w tym samym czasie pracowała w szkole jako nauczycielka. Kiedy kadrowa podsumowała lata pracy nauczycielki odjęła rok (konkretnie 295 dni) od całości stażu pracy nauczycielki. Wychodzi na to, że mimo, że pracowała w 2015 roku w szkole, a w tym samym czasie była na urlopie bezpłatnym w szpitalu – ten rok całkowicie jej się nie liczy do lat pracy? Czy taki stan rzeczy jest zgodny z prawem?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Na jakich zasadach zatrudnić asystenta międzykulturowego w szkole dla dzieci z Ukrainy? Jak zatrudnić obywatela Ukrainy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe