Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego pisze sprawozdanie czy opis i analizę? Jaka jest różnica między dokumentami składanymi przez nauczyciela, a przez dyrektora?
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. ze zm. - rozdz. III.
Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm. z 2007 r.).
Dyrektor ubiegający sie o awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego składa do odpowiedniego kuratorium następujące dokumenty:
1. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego,
2.pPoświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (§ 9 ust. 2pkt 1),
3. poświadczona kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego (§ 9 ust.2 pkt 1),
4. zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresu pracy wymaganego
do złożenia wniosku (§ 9 ust. 2 pkt 2),
5. sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4),
6. wyróżniającą ocena pracy uzyskana w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4),
7. Dokumentacja potwierdzająca spełnianie wymagań określonych w § 8 ust. 2:
a) uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem. (§ 8 ust. 2 pkt 1) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
b) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt. 2) w formie opisu i analizy realizacji wymagań w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3),
c) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3),
d) realizację co najmniej 3-ech z następujących zadań (§ 8 ust. 2 pkt 4):
- opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
- wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych,
- poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
- wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
- uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej,
- uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym (poświadczone kopie dyplomów, świadectw (§ 9 ust. 1 pkt 3 b)),
- umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły,
w której dyrektor jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5) - jako opis i analizę realizacji
wymagania w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów (§ 9 ust. 1 pkt 3 a).
Różnica jest zasadnicza i polega m. in. tym, że nauczyciel odbywa obowiązkowy staż, pisze sprawozdanie ze stażu, otrzymuje ocenę dorobku zawodowego za okres tegoż stażu, natomiast dyrektor:
1) pisze sprawozdanie z ostatnich trzech lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania (§ 9 ust. 2 pkt 4) oraz
2) dołącza wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie zajmowania stanowiska dyrektora – karta oceny pracy (§ 9 ust.2 pkt 4), jednocześnie musi spełnić wymagania określone w § 8 ust. 2 Rozporządzenia z 1.12.2004 r. ze zm.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel kontraktowy może podjąć staż na nauczyciela mianowanego w placówce oświatowej niepublicznej gdzie dyrektorem jest osoba fizyczna nie posiadająca stopnia awansu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczynając pracę w IX 2020 miał staż pedagogiczny 4 lata 2 miesiące. Od IX 2020 jest zatrudniony na 8/25. Czy jest szansa by uzyskał stopień nauczyciela mianowanego? Czy opiekunem/mentorem w przedszkolu prowadzonym przez JST może być dyrektor lub wicedyrektor?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zakończył staż na nauczyciela dyplomowanego 2.09.2019 r. trwał on od 01.09.2015 r. i został wydłużony do 2.09.2019 r. ze względu na urlop macierzyński i zwolnienie lekarskie. Czy taki nauczyciel otrzymuje ocenę pracy (2018) czy ocenę dorobku (2019)? Czy dokumentację tworzy według rozporządzenia z 2018 czy 2019? Znalazłam zapis, że staże rozpoczęte i nie zakończone do 1.09.2019 r. rozpatrywane są wg rozporządzenia z 2018.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zakończył staż na stopień nauczyciela dyplomowanego 31.05.2018 r. Sprawozdanie z realizacji planu złożył w terminie, ale z powodu zmian na stanowisku dyrektora i urlopów nie otrzymał oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Jak postąpić ma nowy dyrektor po 1.09.2018 r.? Wydać ocenę dorobku zawodowego za okres stażu czy ocenę pracy nauczyciela? A może, hipotetycznie, wydać po 1.09.2019 r. ocenę dorobku - a nie ocenę pracy? I tak dokument nie będzie wydany przez dyrektora w terminie (był na urlopie, a nowy nie urzędował).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która w lipcu 2019 r. zdała egzamin na stopień nauczyciela mianowanego, następnie przez ok. pół roku była na zwolnieniu lekarskim, później pół roku na urlopie macierzyńskim, może rozpocząć we wrześniu 2020 r. staż na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe