Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy godziny nauczania języka obcego w grupie 5 - latków w przedszkolu wchodzą do podstawy programowej w ramach tych 25 godzin, czy będzie to 26 godzin do realizacji dla przedszkolaka? Jakie pensum będzie miał nauczyciel w tej grupie, gdy języka będzie uczył ktoś inny?
Język angielski jest realizowany w ramach podstawy programowej od dnia 1 września 2015 r.(zajęcia z języka obcego są obowiązkowe dla 5 – latków), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2014 r. poz. 803). Zajęcia językowe są prowadzone przez nauczycieli w ramach pensum oraz w ramach 25 godzin obowiązkowych, jeśli organ prowadzący nie przewidział większej liczby godzin bezpłatnej nauki. Przy tym liczbę godzin zajęć z języka obcego ustalają samodzielnie przedszkola, co ma wpływ na ustalenie wymiaru pensum nauczyciela języka angielskiego oraz wychowawcy grupy przedszkolnej. Podstawa programowa nie określa tygodniowej, ani rocznej liczby godzin potrzebnych na realizację poszczególnych obszarów zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w tym z języka obcego. Wszystkie rodzaje zajęć, uwzględniając język angielski, tygodniowo mogą zajmować najwyżej 1/5 czasu przebywania dzieci w przedszkolu.
Liczba godzin przydzielonych wychowawcy grupy przedszkolnej zależy od potrzeb przedszkola (organizacyjnych i kadrowych), w tym m.in. od tego, ile godzin dziennie jest przeznaczanych na realizację podstawy programowej, ponieważ w zależności od uchwały organu prowadzącego może ona przekraczać 5 godzin dziennie, a także od tego, jakie zajęcia dodatkowe i w jakim wymiarze są realizowane w przedszkolu i czy zostaną przydzielone wychowawcy. W przedszkolach dysponujących większą liczbą godzin dla nauczycieli niż tylko na realizację podstawy programowej w minimalnym zakresie, wprowadzenie języka angielskiego realizowane przez dodatkowego nauczyciela nie musi skutkować obniżeniem wymiaru pensum wychowawcy grupy przedszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką podstawę prawną wpisać do Uchwały rady pedagogicznej w sprawie zaopiniowania arkusza organizacji szkoły na rok 2017/2018
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel bibliotekarz opracował "Program promujący czytelnictwo wśród uczniów". Jaka powinna być procedura dopuszczenia tego programu do użytku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zespół Szkół, który składał się ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum został z dniem 1 września przekształcony w Szkołę Podstawową. Jaka jest procedura prowadząca do nadania szkole nowego statutu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dni wolnych zgodnie z nowym rozporządzeniem, a konkretnie ich przeznaczenia. Czy w tych 8 dniach dla szkoły podstawowej (bez oddziałów gimnazjalnych) muszą znaleźć się rekolekcje? Na co można je dokładnie przeznaczyć? Czytałam rozporządzenie. Proszę o interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe